Thomas Eriksson.
Thomas Eriksson.

På måndagen blev det klart att Thomas Eriksson blir publisher för Metro.

Thomas Eriksson kommer senast från en tjänst som digital chef på Egmont Publishing. Tidigare har han arbetat på bland annat Aftonbladet och Omni. På Metro blir han publisher och får ett helhetsansvar för företagets media-område.

– Att få vara med och påverka inriktningen och framtiden för ett av Sveriges starkaste medievarumärken känns oerhört intressant. Metro når en väldigt stor del av Sveriges befolkning varje vecka vilket innebär ett stort publicistiskt ansvar, men också spännande affärsmässiga möjligheter, säger Thomas Eriksson.

Att Metro är en av få tidningar som fortfarande har sitt material helt gratis på nätet ger tidningen en spännande position, enligt Thomas Eriksson.

– Vi kommer att jobba hårt med att ge Metro en tydlig digital identitet, säger han.

Men på vilket sätt han vill förändra tidningen väntar han med att svara på.

– Jag avvaktar med att svara på den frågan tills jag tillträtt, så att jag inte går händelserna i förväg. Men journalistiken måste fortsatt vara stark, det finns inga genvägar där. Kvalitativ journalistik är ett måste för alla publicister, annars har vi inget existensberättigande, säger han.

Sedan början av 2017 har Metro arbetat med att ta fram en ny affärsmodell som kommer lanseras inom kort. Thomas Eriksson passar perfekt för Metros framtida behov, enligt Mikael König, vd på Metro Media House.

– Metro är i en intensiv omgörningsfas där Thomas digitala kunskaper kommer vara avgörande för vår framgång. Vi är redan i dag mycket mer än en tidning, men under 2018 kommer vi växla upp och på riktigt ta klivet från tidning till mediehus, säger han i pressmeddelandet.

Thomas Eriksson efterträder Staffan Erfors som lämnade Metro i torsdags.

LÄS MER: Metro på dubbla pallplatser på inhouse-galan

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om metro