Clea Herlöfsson skriver om musikformatets förgänglighet.
Clea Herlöfsson skriver om musikformatets förgänglighet.

Metro musics krönikör Clea Herlöfsson reflekterar över att vi inte längre kan räkna med att musiken kommer att låta som den gjorde dagen innan.

Jag​ ​var​ ​besatt​ ​av​ ​Pharrell​ ​Williams​ ​när​ ​jag​ ​var​ ​11​ ​år.​ ​Till​ ​alla​ ​som​ ​är​ ​lite​ ​yngre​ ​så​ ​vill jag​ ​understryka​ ​att​ ​det​ ​här​ ​var​ ​i​ ​början​ ​av​ ​2000-talet​ ​när​ ​han​ ​var​ ​cool,​ ​alltså​ ​innan han​ ​började​ ​ha​ ​på​ ​sig​ ​tokiga​ ​hattar​ ​och​ ​hängselbyxor.​ ​Han​ ​var​ ​frontfigur​ ​i​ ​N.E.R.D och​ ​jag​ ​lyssnade​ ​så​ ​mycket​ ​på​ ​deras​ ​låtar​ ​att​ ​jag​ ​kunde​ ​dem​ ​som​ ​rinnande​ ​vatten. När​ ​jag​ ​som​ ​sjuttonåring​ ​blev​ ​inbjuden​ ​backstage​ ​efter​ ​deras​ ​spelning​ ​i​ ​Stockholm kom​ ​Pharrell,​ ​som​ ​sett​ ​mig​ ​i​ ​publiken,​ ​fram​ ​och​ ​sa​ ​”Thank​ ​you​ ​for​ ​knowing​ ​every​ ​word of​ ​our​ ​songs.​ ​It​ ​means​ ​much​ ​to​ ​me”.

LÄS MER: Clea: Därför är Beyonce en halvgud

Några​ ​år​ ​senare​ ​skulle​ ​jag​ ​lyssna​ ​igenom​ ​deras​ ​debutalbum​ ​”In​ ​Search​ ​Of…​” ​på Spotify,​ ​men​ ​blev​ ​förvånad.​ ​Det​ ​lät​ ​dåligt!​ ​Versionen​ ​var​ ​inte​ ​originalet​ ​från​ ​2001, utan​ ​en​ ​nyare​ ​version​ ​som​ ​spelades​ ​in​ ​med​ ​funkrockbandet​ ​Spymob.​ ​Albumet​ ​lät annorlunda,​ ​sämre.​ ​Som​ ​tur​ ​var​ ​hade​ ​jag​ ​fortfarande​ ​CD-skivan​ ​i​ ​min​ ​källare​ ​och kunde​ ​rippa​ ​låtarna​ ​till​ ​en​ ​hårddisk,​ ​men​ ​det​ ​fick​ ​mig​ ​att​ ​fundera​ ​över​ ​musikformatets förgänglighet.

I​ ​Sverige​ ​streamar​ ​98​ ​%​ ​av​ ​befolkningen​ ​i​ ​åldern​ ​16-25​ ​sin​ ​musik.​ ​Den​ ​musik​ ​vi kommer​ ​att​ ​lyssna​ ​på​ ​i​ ​framtiden​ ​existerar​ ​förmodligen​ ​inte​ ​i​ ​fysisk​ ​form.​ ​Kanye​ ​West uttalade​ ​sig​ ​förra​ ​året​ ​om​ ​att​ ​han​ ​aldrig​ ​mer​ ​kommer​ ​trycka​ ​en​ ​CD.​ ​Det​ ​innebär​ ​att artisten​ ​har​ ​fått​ ​mer​ ​utrymme​ ​att​ ​ändra​ ​sig.​ ​Taylor​ ​Swift​ ​kan​ ​till​ ​och​ ​med​ ​ta​ ​bort​ ​sin musik​ ​helt​ ​från​ ​Spotify​ ​och​ ​lyssnaren​ ​står​ ​maktlös.​ ​Vi​ ​förlitar​ ​oss​ ​på​ ​att​ ​ett​ ​universum av​ ​musik​ ​ska​ ​finnas​ ​tillgänglig​ ​i​ ​vår​ ​ficka,​ ​men​ ​att​ ​musiken​ ​kommer​ ​låta​ ​som​ ​den gjorde​ ​dagen​ ​innan​ ​kan​ ​vi​ ​inte​ ​räkna​ ​med.​ ​

Just​ ​Kanye​ ​är​ ​väl​ ​det​ ​mest​ ​kända exemplet​ ​på​ ​detta,​ ​då​ ​hans​ ​album​ ​”Life​ ​of​ ​Pablo”​ ​bara​ ​hann​ ​ligga​ ​uppe​ ​i​ ​en​ ​månad innan​ ​han​ ​gjorde​ ​om​ ​produktionen​ ​och​ ​bytte​ ​ut​ ​låtarna.​ ​Musik​ ​i​ ​ständig​ ​förändring, det​ ​är​ ​ett​ ​fascinerande​ ​koncept.​ ​Men​ ​jag​ ​ber​ ​er​ ​som​ ​skapar​ ​musiken​ ​​ ​var varsamma​ ​mot​ ​era​ ​fans,​ ​så​ ​att​ ​vi​ ​i​ ​framtiden​ ​orkar​ ​lära​ ​oss​ ​varenda​ ​ord​ ​utantill​ ​i​ ​era låtar.

LÄS MER: Clea: Vissa låtar har mer bakom texten än andra

Fakta

Namn : Clea Herlöfsson
Ålder: 25
Sysselsättning: DJ och kanalansvarig för Red Bull Music
Aktuell med? Spelar på Yaki-Da i Göteborg på Lördag

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset