Snart börjar badsäsongen på allvar – vi har tipsen till bikiniformen

Rickard Kilström

Fett går inte att punktförbränna men utfall är en jättebra träning för rumpan.

Alla vet att det inte finns några genvägar. Bra kost och regelbunden motion är det enda som gäller om man vill gå ner i vikt.
– Felet som många tjejer gör är att de bara tränar konditionsträning för att de vill bränna  är med styrketräning som du får en tightare och fastare kropp, säger Linda Ericsson, personlig tränare på World Class Kungsholmen.

Vad som står på vågen är egentligen oväsentligt. Muskler väger ju som bekant mer än fett och det kan till och med vara så att vågen står helt still eller kanske visar lite mer än vanligt när man tränar styrka. Skillnaden märker man på att kläderna sitter lösare. Vill man toppa bikiniformen är det en kombination av konditions- och styrketräning som gäller.
– Sen ska man inte glömma bort vardagsmotionen, det kan kännas fjuttigt att  ta trapporna i stället för hissen men det blir mycket om man gör det varje dag, säger Linda Ericsson. 

Mest fett förbränner man om man tränar lågintensivt.
– Man måste inte ge sig ut i löpspåret, man bränner lika mycket fett när man springer en kilometer som när man går en kilometer. Bara det att det senare tar längre tid.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset