Caroline Nilsson

20 minuters effektiva intervallövningar gör tabata som gjort för lunchsvett. Träningsexperten Caroline Nilsson har satt ihop ett program för dig som vill testa den senaste snackisen.

Maximal utdelning på minsta möjliga tid. Så kan det mycket väl bli om du provar tabata – en träningsform som är så effektiv att du inte behöver köra mer än runt 20 minuter per pass. Här tipsar träningsexperten Caroline Nilsson om schema och upplägg.

Med tabataträning kommer du i form på bara 20 minuter och kan därför köra ett pass på lunchen. 

Caroline Nilsson är personlig tränare och driver ett flertal hälsosajter. Hon ser flera fördelar med tabata.

– Det är ett smart och tidseffektivt sätt att träna som dessutom är roligt och går att variera i all oändlighet. Tabata är en form av intervallträning som grundar sig i dr Izumi Tabatas forskning på just intervallträning. Han kom fram till att 20 sekunders aktivitet varvat med tio sekunders vila som upprepas i åtta varv är optimalt för resultaten, säger hon. 

Är det tiden i sig som spelar roll eller pulsen, eller hur ska man tänka?

– Tabataträning är pulshöjade oavsett vilka övningar du väljer, på grund av intensiteten, men välj styrkeövningar för fokus på styrka och spring eller gör annan konditionsträning om du har konditionsfokus. Det går självklart bra att blanda också.

Det känns som tabata blivit en snackis – varför just nu?

– Det är kul och effektiv träning och sådant sprider sig. Träning är självklart för många och kan man göra det på effektiva 20 minuter så frigör man tid till annat. Det går ju att träna längre tabatapass också, du kan till exempel powerwalka eller springa i 4-minutersblock enligt tabatamodellen och öka tempot på de 20 sekunderna, och hålla på i en timme eller ännu längre.
 

Tips: För att slippa använda tidtagarur eller krångla med vanlig klocka, ladda hem en Tabata-app. Det finns ett flertal gratis att välja mellan.

LÄS MER:  Klara loppet – från start till mål

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset