De vanligaste bilderna vi tar äŠr semester- och naturbilder, enligt en undersökning gjord av mobiltillverkaren Huawei. Det var tidigare vanligast med liggande format pŒå bilder men mŒånga unga som äŠr uppväxta med sociala medier och smartphones upplever att stående bilder äŠr det som kŠänns rŠätt.
De vanligaste bilderna vi tar äŠr semester- och naturbilder, enligt en undersökning gjord av mobiltillverkaren Huawei. Det var tidigare vanligast med liggande format pŒå bilder men mŒånga unga som äŠr uppväxta med sociala medier och smartphones upplever att stående bilder äŠr det som kŠänns rŠätt.

Försäljningen av kompaktkameror dalar, samtidigt som vi tar fler bilder än någonsin. Anledningen är förstås mobilkameran. Metro har hälsat på hos kamerajätten Leica i Tyskland som tillsammans med kinesiska Huawei gjort gemensam sak i den nya konkurrensen på kameramarknaden.

Mellan åren 2011 till 2017 sjönk den årliga försäljningen av kompaktkameror från 140 miljoner till 80 miljoner. Samtidigt ökade försäljningen av smartphones från 500 miljoner 2011 till 1,5 miljarder 2017. Detta enligt siffror från fotobranschorganisationen CIPA.

Vi har alltså fler kameror och fotograferar och filmar mer än någonsin – samtidigt som de stora kameratillverkarna gnisslar tänder.

Leica och Huawei

Den tyska kameratillverkaren Leica är mest kända för högkvalitativa kameror inom proffssegmentet, men har sedan några år hjälpt den relativt nya kinesiska aktören på mobilmarknaden Huawei att utveckla en av de mest prisbelönta kameratelefonerna (P20 Pro, fyra globar i Metros test).

Leicas fabrik i Wetzlar, Tyskland.

Varken Huawei eller Leica vill svara på den ekonomiska uppgörelsen, men bland de branchjournalister som besöker Leicas fabrik i tyska Wetzlar tillsammans med Metro verkar det inte råda några tvivel; Kineserna har fått hosta upp en rejäl slant för att ta del av Leicas expertis och varumärke på sina telefoner.

Just P20 Pro har utvecklats ihop med de tyska ingenjörerna men tillverkas i Kina.

Bra, men alltid en kompromiss

Skillnaderna mellan en telefon och en ”riktig” Leica är förstås avsevärda – de kameror som konsumenter hittar i sina mobiler är alltid kompromisser för att telefonen inte ska bli för tjock och stor (och för dyr – Leicas billigaste kamera utan objektiv kostar en bra bit över 15 000 kr)

– Dagens sensorer är så effektiva på att fånga upp ljus att det enda sättet att höja bildkvaliteten är att sätta in större sensorer och addera fler kameror. Huawei gjort har gjort både och med sin P20 Pro, säger Magnus Fröderberg, chefredaktör för Fotosidan Magasin.

Ett steg i tillverkningsprocessen: Personal från Leica putsar linserna till Leicaobjektiven. Men tillverkningen av objektiven i P20 Pro sker i Huaweis fabrik i Kina.

Bortsett från att tillverkarna har lyckats pressa in fler pixlar på mindre yta och gjort sensorerna mer ljusstarka har Huawei börjat använda vad de själva beskriver som artificiell intelligens för att ”hjälpa fotografen på traven”. Beroende på motiv väljer kameran själv inställningar och skapar ett kort konstgjort skärpedjup vid porträttfotografering genom bildbehandling, något som tidigare krävde tunga och dyra objektiv till traditionella kameror.

Risker med den nya typen av foto

Finns det då någon risk med att den fotografiska bilden, som länge setts som en vittnesskildring, lättare manipuleras av både kamera och fotograf?

Terje Lindblom, doktorand i bildjournalistik tror sig ana en förändring i synen på bild.

– Vi lever i en visuell tid och unga kommer förvänta sig mer bild och video men verkar också mer medvetna om möjligheterna att manipulera både video och bilder.

Florian Weiler, ansvarig fšör optikkonstruktion pŒå Leica.

Att tillverkarna insett att mobilen är den nya kameran är det inget snack om. Hasselblad har utvecklat en tillsats för Motorolas telefoner som går loss på närmare 3000 kr, men små extraobjektiv för diverse mobiltelefoner går även att köpa för någon hundralapp.

Med andra ord, den här typen av samarbeten som mellan Leica och Huawei är förmodligen början på slutet för kompaktkameran, och början på ett nytt herravälde för mobilkameran.

Det fotograferar vi i Sverige

• Svenskarnas vanligaste bilder är natur- och semesterbild tätt följt av bilder på egna barn.

• De viktigaste egenskaperna i en bild är att själv vara nöjd med sitt utseende. I andra hand att den ska passa in i ”flödet” på sociala medier.

• Majoriteten föredrar att selfies ska kännas naturliga och inte för hårt redigerade.

• 60 procent av svenskarna säger att de inte redigerar sina bilder alls.

• Personer i åldersgruppen 16-29 tar mer självporträtt än övriga grupper.

Undersökningen är gjord av Huawei genom en online-enkät. Undersökningen innehöll 18 frågor, intervjulängd 3-5 minuter, 1000 svarande.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset