Jim "Slim Jim" Roslund

”Helheten är mer än summan av delarna”. Detta begrepp är något våra humanistiska psykologer sedan länge haft som tes. Visserligen syftade man här på samspelet mellan människan och samhället, men jag kan utan problem föra resonemanget vidare till vårt eget kött och blod.

Jag har många gånger påpekat att man hela tiden ska se till helheten i sin kost och träning. Kroppen kräver en mångsidighet för att kunna utveckla dess fysik. Om ni i mina övriga artiklar tittar på de slutsatser jag tagit är även detta något ni tydligt kommer kunna utläsa. Denna gång ska jag dock vara extra konkret och besvara en fråga många ställer sig. Resultatet av att kombinera styrketräning och konditionsträning!

Väldigt många som tränar på gym och vill bygga större muskler är livrädda för att ge sig ut i löpspåret. Man lever i tron att detta på sikt kommer hämma muskelutvecklingen. Som en motpart till detta finns det dom som knappt vågar sätta sin fot på gymmet när man strävar efter att gå ned i vikt.

Jag kan dock meddela att båda resonemangen är fel. Båda parter hade antagligen fått ett bättre resultat om man på rätt sätt kombinerat de båda träningsformerna. Som ett exempel ska jag förklara vilken nytta styrketränaren har av att även lägga in konditionsträning i sitt program.

Konditionsträning gynnar muskeltillväxt
Våra muskler är omgivna av ett enormt nätverk av små kapillärer som förser muskelcellerna med blod. När man styrketränar så ställs enorma krav på dessa muskelceller, men tyvärr så stimuleras inte de omgivande kapillärerna tillräckligt. Detta innebär att när musklerna växer i storlek och därmed kräver mer energi, så klarar inte de enskilda kapillärerna att leverera all den mängd blod som skulle behövas.
Resultatet? Dina muskler kan inte arbeta lika effektivt då de inte får alla näringsämnen. Din återhämtning blir lidande och du presterar sämre.
När du lägger in konditionsträning i ditt träningsprogram så stimulerar du nyskapandet av kapillärer och förbättrar därför energitillförseln till dina muskler avsevärt.
Kom ihåg att nyskapandet av kapillärer inte sker i hela kroppen utan enbart där muskeln stimuleras vid konditionsträningen. Därför rekommenderar jag att ni varierar er konditionsträning med allt från löpning och cykling till cardiomaskiner där även överkroppen tvingas arbeta.

Som vanligt tar jag gärna emot era frågor och funderingar. Vill ni ha tips på hur ni utifrån era egna förutsättningar hittar en lagom mix mellan styrke- och konditionsträning, är ni varmt välkomna att höra av er.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset