Ser du skillnaden? Till vänster: Originalspelet från 1998. Till höger: Starcraft: Remastered.
Ser du skillnaden? Till vänster: Originalspelet från 1998. Till höger: Starcraft: Remastered.

Den som oroade sig för att Starcraft: Remastered skulle bli en modern noobversion av e-sportens urmoder kan pusta ut. Det är lika helvetiskt huvudvärksframkallande som vanligt. Och jag älskar det.

Det finns få människor jag har så stor respekt för som Starcraft-proffs. Varje gång jag ser dem hamra på tangentbordet som om de vill döda det, samtidigt som en kommentator flämtar, vrålar, fräser ut vokaler på koreanska i takt med publikens jubel känns det som om jag befinner mig i ett parallellt universum.

För vad är det för supermänniskor som orkar med det här egentligen? Jag blir utmattad bara av att titta på det.

När jag startade upp Starcraft: Remastered förväntade jag mig en mer strömlinjeformad upplevelse än den originalspelet erbjöd när det släpptes 1998.

LÄS MER: Krönika: Quake hör hemma på de stora e-sportscenerna

Jag förväntade mig att en rally point på mineralerna skulle räcka för att få mina SCV:s att jobba. Jag förväntade mig att det skulle gå att markera fler än tolv krigare åt gången. Jag förväntade mig att min armé skulle röra sig fritt och ledigt över slagfältet.

Det visade sig att Blizzard inte har brytt sig ett skvatt om mina förväntningar. Mina SCV:s står bara och tittar som fån på mineralerna i väntan på mina order. Jag får skapa fem kontrollgrupper för att kunna förflytta min armé. Och när mina marinsoldater ska gå upp för en ramp bryter kalabalik ut. De krockar. De går åt motsatt håll. Och så kommer en zerglingarmé och mosar mig fullständigt.

Det här är samma gamla klumpiga Starcraft: Brood War, fast i högre upplösning, bättre ljud och med ett matchningssystem i flerspelarläge. Varken mer eller mindre. Och jag älskar det.

I en tid då spelen genomsyras av achievements och mikrotransaktioner känns det uppfriskande med ett spel som sätter själva spelet i centrum.

LÄS MER: Här är kortet som förbryllar Hearthstone-stjärnorna

Är det ett nytt genombrott för e-sporten? Nja. Starcraft har alltid varit en mardröm för nybörjare och några fler pixlar på skärmen kommer troligtvis inte vara tillräckligt för att locka en större spelarskara.

Men till de redan Starcraft-frälsta är det bara att säga grattis: Ni kommer att få fortsätta hamra på tangentborden i oförminskad styrka ett bra tag till.

LÄS MER: Semmler: Så blir du en bättre Counter strike-spelare

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Starcraft