Telejättarna drog av upp till 6 000 kronor under årets stora shoppingdag.
Telejättarna drog av upp till 6 000 kronor under årets stora shoppingdag.

6 000 kronor. Så mycket kunde en black friday-kund spara på en mobiltelefon med abonnemang. " Man kan fråga sig varför man över huvud taget ska köpa telefoner när det inte är rabatt", säger Mats Sjödin, chefredaktör på Telekomnyheterna.

Årets black friday gick till historien som den största någonsin rent försäljningsmässigt. Inte minst hos mobiloperatörerna där prissänkningar upptill 6 000 kronor förekom på rea-hyllorna, enligt siffror som Metro tagit del av.

– Man kan fråga sig varför man över huvud taget ska köpa telefoner när det inte är rabatt?, frågar sig Mats Sjödin, chefredaktör på Telekomnyheterna efter operatörernas prissänkningar.

LÄS MER: Test: Nya Fitbit är en bra träningskompis som haltar på detaljnivå

– Det är svårt att räkna ut hur de kan dra av 6 000 spänn, det blir väldigt mycket marginal, fortsätter han.


Mats Sjödin beskriver läget på marknaden som ett ”krig på alla fronter”. Han har själv bevakat den svenska telekommarknaden i över 15 år och menar att hårdvaror – i det här fallet telefoner – är en viktig parameter i mobiloperatörernas resultaträkning.

– De tjänar pengar på både abonnemang och hårdvaran, men det är en hårdare prispress på abonnemangen. Hos de stora operatörerna blir telefonen en lockvara för att låsa in kunderna till långa abonnemang, säger han.

Frågan är hur stora marginaler företagen har resterande del av året, om de har möjlighet att sänka priserna med tusentals kronor under årets stora shoppingdag.

– Vi jobbar för att ha bra erbjudanden året runt. Kampanjer är en del av vår strategi där vi tillsammans med våra leverantörer arbetar fram attraktiva och konkurrenskraftiga erbjudanden, säger Joanna Röckner Lindgren, pressansvarig på Tre Sverige.

Operatörerna vill inte avslöja marginaler

Hos teleoperatören Telenor kunde man under årets black friday få erbjudandet om att få antingen en spelkonsol, en högtalare eller en klocka på köpet av en telefon med abonnemang.

– När det gäller våra kampanjer i stort, så är dessa alltid ett resultat av samarbete med olika partners och handlar om gemensamma investeringar för att driva försäljning. Vem som står för hur stor del av olika kostnader är något som förhandlas fram och kan variera beroende på kampanj, skriver Telenors pressavdelning i ett mejl till Metro.

LÄS MER: David Peterson: Är detta början på slutet för black friday?

Ingen av operatörerna vill av ”konkurrensmässiga skäl”, kommentera sina respektive marginaler.

– Marginalerna varierar mellan olika produkter och tjänster men Tele2 ligger i linje med branschen i stort. Vi erbjöd dock ingen rabatt på våra abonnemang under Black Friday, utan hade endast erbjudanden på våra hårdvaruprodukter. Som jag nämnde delar vi av konkurrensskäl inte med oss av hur de finansiella marginalerna ser ut, säger Louise Ekman, press- & PR-ansvarig Tele2 Sverige.

Metro har varit i kontakt med Telia som inte vill kommentera prissänkningarna.

Så säger operatörerna som kraftiga prissänkningar under black friday

 Telenor
“Vår ambition är att alltid ha konkurrenskraftiga priser. Tillfälliga kampanjer av olika slag är vanligt förekommande i alla branscher och kan ske under olika delar av året. Just black friday är väl möjligen ett av de mest välkända exemplen, då kunder vet att det kommer dyka upp förmånliga erbjudanden. Ibland kan dessa handla om att addera extraprodukter från tillverkarna som kanske annars förblivit osålda, med den alternativkostnad det innebär”, säger Mikko Viitala, presschef på Telenor.

Tre Sverige
“Vår ordinarie prisplan är mycket konkurrenskraftig och vi har ofta bäst priser på marknaden när det gäller så kallade bundlingar, erbjudanden där man köper både en telefon och ett abonnemang. Under året jobbar vi även kontinuerligt med olika kampanjer för produkter som vi vet att våra kunder gillar och efterfrågar”, säger Joanna Röckner Lindgren, pressansvarig på Tre Sverige.

Tele2
“Black friday har under senare år blivit en av svensk handels största och viktigaste dagar. Det är ett tillfälle för oss och andra företag att ha riktigt fördelaktiga erbjudanden till våra kunder, tack vare en tidsbegränsad och relativt sett mycket kort kampanjperiod. Vi vet att våra kunder uppskattar de rabatter som vi erbjuder i samband med blackfriday, och ser det därför som ett sätt att premiera både nya och befintliga kunder”, säger Louise Ekman, press- & PR-ansvarig Tele2 Sverige.

Telia vill inte kommentera sina sänkningar.

Black friday-siffror som vittnar om stora marginaler

Tre Sverige

Samsung Galaxy S9 med 50GB data

Black friday: 399 kronor/månaden i 24 månader
Ordinarie pris: 649 kronor/månaden i 24 månader
= 6 000 kronor skillnad.

Telenor

Samsung Galaxy S9 med 3GB

Black friday 429 månaden i 24 månader+ Samsung S3 Classic
= 2 500 kronor (värdet av klockan)

Huawei P20 Pro med 3GB data

Black Friday: 419/månaden i 24 månader+ Harman Kardon Onyx 5
= 3 990 kronor, värdet av högtalaren.

Sony Xperia XZ3 med 3GB data

Black friday: 489/månaden i 24 månader + Playstation 4
= 3 490 kronor, värdet av spelkonsol.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset