Daniel Breece längtar ser fram emot att få större rättigheter till att cykla på bilvägarna.
Daniel Breece längtar ser fram emot att få större rättigheter till att cykla på bilvägarna.

I dag träder en lagändring i kraft som gör att cyklister får cykla på bilvägen trots att det finns en cykelbana. En frihet för cyklisterna – eller ökad risk för olyckor? Metro har pratat med två personer med helt olika åsikter.

Nu blir det fritt fram att cykla på bilvägen – även om det finns en cykelbana bredvid. Det enligt den nya lagändringen som träder i kraft i dag, den 1 augusti. Och lagändringen är efterlängtad – i alla fall av cyklisten Daniel Breece, chefredaktör på tidningen Bicycling.

– Nu tar regeringen ett tydligt ställningstagande. Det här kommer att minska förvirringen hos många bilister, säger han. 

LÄS MER: Metro reder ut: Får man cykla full?

Tidigare ska det ha varit tillåtet att cykla på bilvägar om det har lämpat sig bättre beroende på resans mål. Nu är alla cykelresor tillåtna på alla de bilvägar där man får köra upp till 50 kilometer i timmen. Daniel Breece menar att lagstiftningen som den varit tidigare har varit otydlig. Samtidigt upplever han en kraftigt negativ attityd mot cyklister i trafiken.

– Klassikern är att spruta ner oss med spolarvätska när man kör om. Bilar passerar med minimalt avstånd och jag och mina kompisar har blivit prejade flera gånger. Den här lagändringen ger oss större rättsligt skydd och det blir lättare att lagföra dem som förbryter sig mot oss.

”Ökar risken för skador”

Men Motormännens riksförbund är inte lika positiva till lagändringen. Carl Zeidlitz är trafiksäkerhetsansvarig.

– Jag menar att det här kan öka risken för skador och olyckor. Det ställer höga krav på både cyklister och på de som kör motorfordon. Nu kan man räkna med cyklister i körbanan trots att det finns cykelbana intill. Vi hade också helst sett att man valt en lägre hastighetsgräns, det hade räckt med 40 kilometer i timmen.

LÄS MER: Här är 11 regelbrott som kan stå dig som cyklist dyrt

Dessutom är han orolig för att man nu kommer att nedprioritera att bygga och underhålla cykelvägar.

– Generellt är vår inställning att det är viktigt att man planerar för säker och framkomlig cykling, men vi är mer inne på att skilja trafikslagen i stället. När man blandar trafikslagen så lägger man större ansvar på individen – det är en tillbakagång från nollvisionen.

”Vägen är till för alla”

Daniel Breece tycker att det här i stället är ett steg i rätt riktning. Han kan redan se hur man ska utveckla det här.

– Personligen skulle jag gärna se en 1,5-meterslag, att man måste köra om cyklar med ett visst avstånd. Sedan skulle jag gärna se en nationell säkerhetskampanj. Många bilister tror att de äger vägen, bokstavligen. Man måste få folk att förstå att vägen är till för alla.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset