Krokig väg till jobb i musikal För Jenny Asterius Persson är det självklart att våga satsa på en utbildning till musikalartist, även om jobben är få och konkurrensen stenhård. – Jag tror att man ska kunna ta många nej i den här branschen. Hur ska man kunna vara rätt person hela tiden? säger hon.
Krokig väg till jobb i musikal För Jenny Asterius Persson är det självklart att våga satsa på en utbildning till musikalartist, även om jobben är få och konkurrensen stenhård. – Jag tror att man ska kunna ta många nej i den här branschen. Hur ska man kunna vara rätt person hela tiden? säger hon.

Att komma in på en musikalutbildning är stentufft. Att komma ut är ännu tuffare. Men Jenny Asterius Persson har lyckats hitta jobb genom egen kreativitet, talang och en vilja av stål.
Utbilda dig, gå på auditioner, var kreativ och knyt kontakter. Det är Jenny Asterius Perssons tips för att lyckas som musikalartist.
– Även om man får hundra nej kommer till slut en som säger ja.
Vägen till framgång började på en ettårig musikteaterutbildning på Wendelsbergs folkhögskola och följdes av det tvååriga programmet på Musikalakademien på Strömbäcks folkhögskola. Hon tycker att en skola är minst lika viktig för kontakterna som för utbildningen i sig.
Men hon varnar för oseriösa skolor som ser att det finns pengar att tjäna. Det finns så många utbildningar inom musik, dans och teater. Därför ska man undersöka skolan först och höra sig för om den har ett gott rykte.
– Även om du bara ska gå ett år, se till så att du får ett bra år!

"VÅGA SATSA"
Det strålar positiv energi om Jenny. Hon säger flera gånger under intervjuns gång att man ska våga satsa, ta chansen, att viljan är A och O och att man ska våga springa ut i tomma intet. Det låter som klyschor, men för henne är det verklighet.
Hon har sökt till Balettakademien och Göteborgs teaterhögskola – och fått nej. Hon har sökt till ”Fame Factory” och ”Popstars” – och fått nej.
– Jag tror att man ska kunna ta många nej i den här branschen. Hur ska man kunna vara rätt person hela tiden?
För nej, det får alla. Auditioner är en viktig del i en musikalartists yrkesliv. Det är viktigt att gå även när chansen att passa för en roll är minimal.
– Om du inte är rätt för det de söker just då kanske du är rätt för det de söker om tre månader, säger Jenny.
Själv har hon aldrig varit utan jobb sedan hon gick ut Musikalakademien. Har det inte funnits ett har Jenny fixat det själv, bland annat genom den egna showgruppen 4 Real.

DRÖMMER OM LAS VEGAS

Man måste säga att hon har lyckats ta sig fram i en oerhört tuff bransch. Just nu arbetar hon sina sista månader som showartist på Silja Serenad och ska i juni åka till Gran Canaria och medverka i en påkostad show på restaurang Garbo’s.
– Där jobbet är, dit åker jag, säger Jenny.
En av anledningarna till att hon valde Musikalakademien är att de har ett nära samarbete med Royal Academy of Music i London. Hon tycker att Strömbäcks folkhögskola är mer utåtriktade mot övriga Europa än andra musikalutbildningar.
Själv arbetar hon gärna i andra städer än Stockholm, även i Danmark, Tyskland och England.
Drömmen är att sätta upp en egen show i Las Vegas eller en huvudroll på Broadway.
– Siktar man högt kanske man i alla fall får en huvudroll i Sverige, säger vår nästa musikalstjärna.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset