IDÉAGENT. För tio år sedan var kreativitet mest ett ord för kultursidorna. Så är det inte längre – i dag pratas det kreativitet både på ledarsidor och i sportbilagor. Oavsett om det gäller Ikea eller Zlatan är konkurrensen stenhård, och kreativitet och uppfinningsrikedom är ett måste i alla branscher. Det säger Jonas Michanek, vd för företaget Idélaboratoriet, som hjälper organisationer att generera och utveckla idéer. Han fortsätter:
– Det syns även i platsannonserna. I dag vill alla företag locka medarbetare med ”innovativa miljöer” och ”kreativa klimat”.

•• Men hur vet man då, när man söker jobb, om ett företag verkligen gillar att man kommer med nya idéer?
– Ja, det är inte lätt att veta så klart. Men man kan till exempel fråga om de har ett mått på innovation, för precis som man mäter annat kan man mäta innovation. Man kan också fråga hur stor del av senaste årets omsättning som kom från nya produkter, och om de har en strategi för hur de jobbar med innovationer. Men sedan handlar det ju jättemycket om kulturen.

•• Okej, men vad är en innovativ kultur?
– Det är väldigt indviduellt. Det handlar om den fysiska miljön, att den tilltalar mig. Består den av långa korridorer där alla sitter instängda i sina rum, då kanske det är svårt att vara kreativ. Man kan be att få en rundvandring i lokalerna, så att man får man känna efter – blir jag inspirerad? Man brukar ju säga att kulturen sitter i väggarna och så är det faktiskt. Men kulturen handlar också om att våga komma med idéer, att inte riskera att bli utskrattad eller rynkad på näsan åt. Och man måste få ha roligt. Skratt frigör både kreativitet, energi och motivation.

•• Om jag nu lyckats komma till ett kreativt företag och har en god idé – hur säljer jag in den?
– Först och främst: kom ihåg att nästan ingen lyckas sälja in sin idé vid första presentationen. Det är jättesvårt att kommunicera någonting som är helt nytt. Man måste presentera det så att även en femåring kan förstå. Sedan gäller det att hitta rätt person att presentera idén för. Bäst är om företaget har en idéorganisation, med någon som är ansvarig för att ta emot alla idéer. Men man måste också kunna förklara – what’s in it for them? Och gör andra delaktiga, var inte bara jättefokuserad på din egen idé, utan tänk på vad den kan betyda för andra, säger Jonas Michanek.

•• Slutligen, vad kännetecknar egentligen en god idé?
– Att den blir av. En god idé har en sådan bärkraft att den blir av.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset