Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig för Göteborgs Kulturkalas på Göteborg & Co.
Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig för Göteborgs Kulturkalas på Göteborg & Co.

Om en månad släpps programmet för Göteborgs Kulturkalas i sin helhet. För fjärde året i rad ska en arabisk stjärna spela på kulturfestivalen. ”Konserten är gratis och alla är välkomna”, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig för Göteborgs Kulturkalas på Göteborg & Co.

Metro är mediepartner till Göteborgs Kulturkalas.

Ni har bokat en arabisk artist, Nancy Ajram, även i år. Varför?

– Vi har bokat Nancy Ajram för att hon är en av de absolut största arabiskspråkiga superstjärnorna, just nu. Som kulturfestival vill vi även kunna erbjuda besökarna högsta kvalitet av arabisk popmusik. Konserten möjliggörs genom bidrag från Kulturnämnden i Västra Götalandsregionen och Näringslivsgruppen Göteborg & Co.

Finns det någon särskild målgrupp ni hoppas ska komma på Nancys spelning?

– Konserten är gratis och alla är välkomna men givetvis är detta en ypperlig möjlighet för oss som festival men också för Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen att nå många av de arabiskspråkiga grupperna och andra etniska minoritetsgrupper som lyssnar på arabisk musik och på så sätt skapa en inkludering som ger både identifikation och självkänsla för just denna publik, men också respekten och tillhörigheten till den gemensamma staden och regionen.

Hur jobbar ni med integrationsfrågor på Kulturkalaset?

– 51 procent av Göteborgarna besöker Kulturkalaset, de kommer från alla stadsdelar, olika åldrar och med såväl låg som hög utbildningsnivå. Vi har alltid varit Göteborgs Stads och Västra Götalandsregionens största mötesplats med över 1,5 miljoner besök och därigenom en av de viktigaste integrationsverksamheterna. Konst- och kulturupplevelser för samman människor och öppnar dörrar till nya världar.

Har konserterna med de arabiska artisterna spelat någon roll?

– Absolut och redan efter tre år fick vi ett genomslag i våra publikundersökningar. Vi kunde se att mellan 30-40 procent av just denna publik aldrig gjorde några kulturbesök under året. De gick aldrig på teater, bibliotek, bio, konsert, museer och så vidare. Förra året hade den siffran sjunkit till 11 procent, vilket visar att vi lyckats få denna specifika publikgrupp att ta del av kulturutbudet och på så sätt vara delaktiga i samhället, använda det svenska språket och känna sig hemma i sin egen stad. Det här är integration på riktigt och en effekt av riktade konstnärliga satsningar.

LÄS MER: ”Här är sommarens bästa festivaler 2018”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset