När läraren och författaren Pernilla Alm, 38, skrev ett blogginlägg där hon ifrågasatte varför man ger skolelever hemläxor kunde hon inte ana vilken fart debatten skulle få.

Lotta Bergseth

Som både lärare och förälder ser Pernilla Alm, 38, läxor ur två olika perspektiv – men oavsett så ifrågasätter hon dem. – Visst ger läxor mer träning, men det kan man få på skoltid också. Den lilla lediga tid familjer har tillsammans borde kunna bestå av så mycket mer än läxor, säger  Pernilla, här med döttrarna Emilia, 7, och Elvira, 10.

När läraren och författaren Pernilla Alm, 38, skrev ett blogginlägg där hon ifrågasatte varför man ger skolelever hemläxor kunde hon inte ana vilken fart debatten skulle få.

Inlägget som skrevs för snart två veckor sedan fick enorm spridning i sociala medier och hade snart lästs av över 100 000 personer.
– Inlägget skrev jag i ren frustration över läxläsningen med mina egna barn. Jag är ändå lärare, jag kan det här, men jag jublar inte över deras läxor. Tänk då på dem som har dyslexi eller inte kan svenska – det sitter både barn och föräldrar runt om i landet som mår jättedåligt över det här, säger Pernilla Alm.

Själv undervisar Pernilla i spanska och engelska på en högstadieskola i Nacka, och hon är kluven till att ge sina elever hemuppgifter.
– Det här med läxor är en komplex fråga. Jag tror att vi inom skolans värld måste fundera på vad vi menar med läxa och vilka syften vi har med dem, säger Pernilla Alm.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset