För att undvika muskelnedbrytning är det bra att äta mer proteiner före träning. Proteiner finns bland annat i keso. 
För att undvika muskelnedbrytning är det bra att äta mer proteiner före träning. Proteiner finns bland annat i keso. 

Fett förbränns utan att musklerna bryts ner

VIKTNEDGÅNG Om du någon gång har försökt gå ner i vikt har du säkerligen blivit tipsad om metoden att man ska ta en rask promenad eller joggingtur före frukost.  Motivet är att det är då fettförbränningen är som högst.

Till viss del håller jag med. Din fettförbränning är hög, då kroppen inte fått någon mat på tio timmar. Men vad du ofta inte får reda på är att din kropp i detta läge är mycket benägen att bryta ner dina muskler. Din kropp är i en katabol fas efter att inte ha ätit på så många timmar.

Om du som normalbyggd vill förbränna fett, men bibehålla din muskelmassa, skulle jag därför avråda er att ge er ut på ett konditionspass före frukost. Metoden kan dock vara användbar för kraftigt överviktiga personer, som har en betydligt högre fetthalt.

Om du vill träna på morgonen rekommenderar jag att du först tar en lätt, men proteinrik, frukost. Ett enkelt tips är rågbröd med keso, ett ägg och en frukt. Detta ger dig protein och kolhydrater som tar din kropp från en katabol till en mer anabol fas.

Vänta därefter i 30–45 minuter för att kroppen ska hinna ta upp en del av näringsämnena.
Om du är av den riktigt morgonpigga typen kan jag rekommendera att köra ett lite hårdare konditionspass, till exempel intervallträning. Men håll passet kort, 20 minuter räcker för de flesta.

Hårdare konditionsträning bygger upp din kondition bättre än lågintensiv träning, samt ökar din fettförbränning under resten av dagen. Även när du inte tränar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset