Om du tränar för hårt eller för ofta ligger du i riskzonen att bli övertränad.
– Fokusera på olika muskelgrupper på olika dagar så får de tillfälle till vila och återhämtning, säger Jillian Michaels, tränings- och hälsoguru.


Om du inte ser resultat i gymmet behöver det inte bero på att du inte tränar tillräckligt ofta eller tillräckligt hårt. Tvärtom faktiskt. Om du inte låter dina muskler vila mellan passen kan du bli övertränad och musklerna bryts ner. Tränar du ofta bör du dela upp kroppen i en så kallad splitt.
– Du kan träna muskler med liknande funktion på samma dag, till exempel kan du träna musklerna på kroppens framsida en dag och musklerna på kroppens baksida en annan, säger Jillian Michaels.

Skulle du träna samma muskelgrupp flera dagar i rad utan vila kan man skada musklernas möjlighet till återhämtning, då du styrketränar slits nämligen muskelfibrer sönder och det är just under vilan som de kan återhämta sig och du bygger muskelmassa.

Man bör även tänka på att träna de största musklerna först för bäst resultat. Till exempel ska du aldrig träna biceps före du tränar rygg. När du tränar rygg, som är en stor muskelgrupp, så kopplar du även in bicepsmuskeln.
– Men självklart jobbar bicepsen inte lika hårt då som de gör när du tränar dem specifikt, men kör du en bicepspress innan en ryggövning tröttar du ut hjälpmusklerna och du blir inte lika effektiv, säger Jillian Michaels.

– Börja med de stora musklerna så får du mer ork och ökar förbränningen.     



Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset