Inläggen som sprids främst av Centern och SD.

Ett citat från statsminister Stefan Löfven (S) sprids av Centerpartiet och Sverigedemokraterna på sociala medier. Det stämmer att Löfven sa att: "när storstadsbor ska åka ut och kanske få koppla av på landsbygden då måste det fungera där". Men han sa också att hela landet måste leva.

– Målet är naturligtvis att man ska kunna bo, arbeta och driva företaget och leva i hela landet, så att man tar till vara på hela vårt land. Det är inte bara i stora städer och i större orter som det finns kraft, det finns kraft i hela vårt land. Vi ska ta hand om skogen, vi ska se till att ha livsmedelsförsörjning. Många tycker om besöksnäringen ute på landet, då måste det faktiskt fungera där ute. Man kan inte bara finnas där när besökarna kommer utan det måste fungera året om, sa Stefan Löfven 16 minuter in i en presskonferens om landsbygden på måndagen.

Svaret kommer efter att statsministern fått en fråga om hur stort problem urbaniseringen är. Löfven sa också att: ”ja urbaniseringen, ja ibland, det är klart att jag får ju säga själv att när man sitter i bilköer i Stockholm så kan man tycka att det är ett problem.”

Sedan tillade han: ”när storstadsbor ska åka ut och kanske få koppla av på landsbygden då måste det fungera där”.

Flera Centerpolitiker, bland annat partiledaren Annie Lööf och EU-parlamentarikern Fredrick Federley, delade bilden med citatet om storstadsborna under måndagen och inläggen fick snabbt stor spridning.

Sverigedemokraterna valde i stället att dela en video med citatet på sin officiella Facebook-sida där de klippt bort det Löfven säger mellan frågan och det aktuella citatet.

LÄS MER: Löfven öppnar för ny skatt för samhällets rikaste: ”Kan bidra mer än de gör i dag”

Tillsammans med bilden skriver Sverigedemokraterna att: ”När Löfven och Socialdemokraterna pratar landsbygdspolitik hamnar fokus på att tillfredsställa storstadsbor.
Vi vill att landsbygden ska leva på riktigt – inte bara när storstadsbor är på besök.”

Annie Lööf delade i stället bilden tillsammans med texten: ‪”I Stefan Löfvens värld finns landsbygden för storstadsborna. Anmärkningsvärt synsätt från (S) och statsministern. En stenhård vänsterkrok mot stora delar av Sveriges befolkning.‬”

Enligt statsministerns pressekreterare Jonathan Holst är det delade citatet helt taget ur sitt sammanhang.

– Det kan inte ha undgått någon vilket engagemang Stefan Löfven har för hela landet. Särskilt om de sett hela pressträffen, säger han till Expressen.

Men Centerpartiet försvarar bilden.

– Vi citerar den delen där Löfven klart och tydligt säger att det måste fungera på landsbygden för att storstadsbor ska kunna koppla av. Att han också säger att vi alla vill se att landet överlever förändrar inte på något sätt statsministerns budskap om vikten av storstadsbornas behov. Han är glasklar på den punkten, så det är citerat på ett schysst och rättvisande sätt, säger Centerpartiets mediestrateg Karl-Johan Karlsson till Expressen.

LÄS MER: Undersökning: Så populära är alla partiledarna just nu

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset