Skulle du kunna leva utan snus i en vecka? Vi lät vår account manager Emil anta utmaningen. Det gick sådär.

En av sju svenskar snusar – och av dem vill hälften minska på sitt snusande. Det framgår av en ny undersökning från Yougov som gjorts på uppdrag av Metro.

Emil Nilsson som är account manager på Metro har snusat i åtta år och har länge funderat på att sluta. Så han hade inga problem med att anta utmaningen om att leva utan snus i en vecka.

Det blev en minst sagt tuff vecka. Efter 16 snusfria timmar låste han in sig på toa för att samla sig.

– Nu är det lite kämpigt. Så jag fick gå på muggen för att samla mig lite, säger han i videon.

Hur veckan gick kan du se i videoinslaget ovan.

Beroendeforskaren: Obehagligt att sluta

Anne H. Berman är beroendeforskare och har full förståelse för att Emil har det kämpigt.

– Nikotin är en starkt beroendeframkallande drog. Så det är väldigt obehagligt att sluta, säger hon.

Några exempel på symtom man kan uppleva om man slutar med snus är:

  • sug efter snus
  • ångest
  • koncentrationssvårigheter
  • dåligt humör
  • ökad aptit
  • retlighet
  • rastlöshet
  • sömnlöshet

– Receptorer i hjärnan är vana vid att nikotin ”klickar i” där. Nikotinet förändrar receptorerna så att de blir mottagliga för det. Och när nikotinet inte kommer är det som en gapande mun som inte kan stänga sig. Då känner man av det, säger Anne H. Berman.

Viktigt att ha en plan

Om du vill sluta snusa är det viktigt att sätta upp mål, enligt Anne H. Berman. Du kan till exempel sätta ett ”quit-datum” då du ska vara helt snusfri och långsamt trappa ner tills dess.

Men det är också viktigt att tänka på tiden efter du har blivit snusfri.

– När man är klar är man egentligen inte klar. En månad senare ser du en person på gatan som stoppar in en snus och så triggar det igång allt igen. Då gäller det att ha en strategi. Du kanske kan gå och belöna dig med något annat.

Så slutar du snusa effektivt

  1. Gå igenom för- och nackdelar med ditt snusande. Du behöver själv känna att det är viktigt att sluta och att du är så säker som möjligt på att du kommer att lyckas.
  2. Gör upp en plan. Du kan till exempel bestämma ett datum då du ska vara helt snusfri och långsamt trappa ned tills dess.
  3. Ta hjälp av andra. Sluta tillsammans med en kompis som också snusar eller se till att du har en vän att ringa när du känner suget komma.
  4. Planera för ett firande när du har nått ditt mål.

Källa: Anne H. Berman, beroendeforskare

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om snus