Ryan Gosling som Neil Armstrong till vänster. Till häger, Linus Sandgren med sin Oscar förra året.
Ryan Gosling som Neil Armstrong till vänster. Till häger, Linus Sandgren med sin Oscar förra året.

Förra året kammade han hem en Oscar i kategorin bästa foto för musikalfilmen ”La la land”. Nu är Linus Sandgren aktuell med filmen om Neil Armstrong, den första människan på månen. "Det var en utmaning att försöka återskapa det", säger han till Metro.

I den bioaktuella filmen ”First man” får vi följa astronauten Neil Armstrong och rymdresan där han blev den första människan som satte sin fot på månen den 20 juli 1969.

Ryan Gosling spelar huvudrollen, Damien Chazelle står för regi och Linus Sandgren är filmfotografen. Tre personer som också jobbade med den sexfaldigt Oscarsbelönade ”La la land”.

När Metro når Linus Sandgren, 45, befinner han sig i Österrike på en reklamfilmsinspelning.

– ”First man” är en film som ska skildra rymdfärden så realistiskt och naturligt som möjligt, men vi kunde så klart inte åka till månen och rymden på riktigt. Det var en utmaning att försöka återskapa det. Det känner jag är bland det svåraste jag har gjort.

LÄS MER: ”Quiz: Hur mycket kan du om rymden?”

Han berättar att de inte har använt sig av ”green screen” eller sådana typer av visuella effekter.

– Vi har i stället gjort så mycket som möjligt i kameran. Det var kul att göra något så annorlunda, det är en väldigt stor skillnad från ”La la land”.

Det känns ovanligt att inte använda sig av sådana tekniker i den här typen av filmer?

– Ja verkligen, det är ovanligt. Damiens vision var att det skulle kännas väldigt realistiskt. Använder man green screen finns det en stor risk att det inte känns så realistiskt. Om kameran däremot ser jorden utanför fönstret på riktigt, om rymdfarkosten skakar på riktigt, ju mer man upplever det som ”verklighet” när vi filmar, desto mer realistiskt blir det i filmen.

För att få fram känslan de var ute efter använde de sig av flera olika trick. Bland annat berättar Linus Sandgren att de byggde en halvcylinder-formad LED-skärm som var 20 meter i diameter och 12 meter hög.

– Där projicerade vi en 180-graders-vy av det som hände utanför farkosten. Och när vi filmade månen filmade vi ett stenbrott utomhus på natten och byggde hela inspelningsplatsen utomhus. Vi jobbade med en hel del sådana praktiska lösningar.

Däremot har de inte inspirerats av andra kända Hollywood-rymdfilmer, som ”Gravity” eller ”Interstellar”.

– Det är precis så som vi inte ville att ”First man” skulle kännas. Ofta tycker jag att rymdfilmer blir väldigt mycket… nästan sci-fi. Även om det är realistiska händelser så blir det så orealistiskt mot vad en människa i dag är van vid att uppleva. Det blir en helt annan värld. Vi ville att det skulle kännas så som vi tror att det kändes för dem när de åkte ut i rymden.

Har du något oförglömligt minne från inspelningarna?

– Det var ett tillfälle där jag, min kameraassistent och Ryan var själva i en väldigt intim scen i månlandskapet. Och i bakgrunden ser vi månlandaren, och så hade vi ljussatt allt med en lampa. I övrigt var teamet gömda bakom en stor skärm. Det var magiskt, för det kändes som att vi stod på månen, och att det bara var vi där. Det kommer jag aldrig att glömma.

Du är i dag en väldigt eftertraktad filmfotograf i Hollywood, är det nästan så att du kan välja och vraka bland projekt?

– Nej, jag vet faktiskt inte… Det är svårt att veta. Däremot så väntar jag gärna på rätt film. Jag har inga problem med att göra mindre projekt mellan filmer, jag känner ingen desperation att gå från film till film. Jag väntar hellre på något intressant och då blir det också så att jag tackar nej till filmer för att jag letar efter något annat, något som jag inte har gjort förut.

LÄS MER: ”Christer Fuglesang: Så blir du astronaut”

Linus Sandgren

Ålder: 45 år.
Gör: Filmfotograf.
Bor: I Los Angeles och Stockholm.
Familj: Fru Cecilia Rimér Sandgren, döttrarna Betty och Lucy.
Aktuell med: ”First man” som går på bio i Sverige nu.
Tidigare långfilmer i urval: ”La la land”, ”Promised land”, ”American Hustle”, ”Joy” och ”Battle of the sexes”.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om film