Ben & Jerry's tycks inte göra någon faktisk satsning. Bara detta dunkelt tänkta budskap som ju inte kostar någonting utöver de fem minuter det tar att knappa ned det och sprida det, skriver Lisa Magnussson.
Ben & Jerry's tycks inte göra någon faktisk satsning. Bara detta dunkelt tänkta budskap som ju inte kostar någonting utöver de fem minuter det tar att knappa ned det och sprida det, skriver Lisa Magnussson.

Ben & Jerry's föresats är förstås jättefin: De gör glass på ett ansvarsfullt sätt, med ansvarsfullt utvalda ingredienser. Men att detta multinationella företag lägger sig i frågan om en amnesti för afghaner i Sverige? Snälla, skriver Lisa Magnusson.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Det finns en sak som är värre än ”politiska kändisar”, och det är ”politiska företag”. Ja, jag talar om Ben & Jerry’s.

Deras föresats är förstås jättefin: De gör glass på ett ansvarsfullt sätt, med ansvarsfullt utvalda ingredienser. Och nog är det härligt med legenden om två hippies, visst är det kul med produktnamn som anspelar på det psykedeliska gamla bandet Grateful Dead: Cherry Garcia är ett charmigare namn på glass än McFlurry.

Men att detta multinationella företag lägger sig i frågan om en amnesti för afghaner i Sverige? Snälla.

LÄS MER: Emilie Ebbis Roslund: Tjejer blir deprimerade för att killar ska slippa kondom

Aktivistiskt ledarskap gör att det omöjliga blir möjligt – 9 000 nya möjlighter (sic!)! Hoppa på kärlekståget med oss!”, hojtar nu Ben & Jerry’s. Ursäkta, vad betyder detta ens? Och vaddå ”kärlekståget”?

Själv är jag för en generös flyktingpolitik. Men att kringgå lagstiftningen för 9000 män som inte kan fastställa sin ålder, som inte kan fastställa sin identitet? Det är en dålig idé, som jag ser det. Afghan-amnestin är i alla händelser en komplex fråga som inte ska reduceras till en uppmaning om att hoppa på något ”kärlekståg”.

Ben & Jerry’s tycks inte göra någon faktisk satsning. Bara detta dunkelt tänkta budskap som ju inte kostar någonting utöver de fem minuter det tar att knappa ned det och sprida det. Detta gjorde alltså Ben & Jerry’s i hopp om att det ska bli en ”snackis” som leder till att fler köper deras glass. Och på sociala medier har folk redan svalt betet.
”Sjukt sugen på Ben & Jerry.”
”Det är extra gott att äta glass som rasister inte äter.”
”Synd att jag redan är en storkonsument av Ben & Jerry’s och därför av rena hälsoskäl helst inte bör tredubbla min förbrukning.”
Och så vidare.

LÄS MER: Cissi Wallin: Sätt fokus på tystnadskulturen istället, Uppdrag granskning

Kamrater! Jag vill uppmana, nej jag VÄDJAR till er alla: Sluta rösta med fötterna! Det är det enda sättet att få företagen att sluta med sådana här enfaldiga låtsaskampanjer. Kliv inte på ”kärlekståget”. Köp en glass i värmen bara, och berätta inte för en livs levande själ vilket märke det var. Jag tror ni kommer att upptäcka att det är rätt skönt.

Lisa Magnusson

Plus: Apropå företag med fyndiga produktnamn klår ingen nagellackstillverkaren Opi, vars lack har namn som ”I’m not really a waitress”, ”Mimosas for Mr. & Mrs.” och ”An affair in Red Square”. Ren retropoesi.
Minus: Oatly. Detta företags glassreklam är om möjligt ännu mer idiotisk än Ben & Jerry’s.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset