Konsumentverket vill att det ska vara enkelt att anmäla företag.
Konsumentverket vill att det ska vara enkelt att anmäla företag.

Över 13 000 anmälningar mot olika företag kom in till Konsumentverket förra året. Här är de 100 företag som anmäldes flest gånger.

I toppen av listan finns Youtubenätverket Splay – som fick hela 1 194 anmälningar mot sig förra året. I princip alla anmälningar inkom till Konsumentverket under de första dagarna i juni.

Anledningen var att flera Youtubeprofiler kritiserade Splay för bristande transparens i samband med galan Guldtuben. Följarna uppmanades i samband med detta att anmäla arrangören Splay till Konsumentverket, men det var ingenting som verket gick vidare med.

– Vi har sett tidigare att kampanjer har startats mot olika bolag för att uttrycka sitt missnöje. Men kanske inte i den här omfattningen, säger Hans Lundin som är presschef på Konsumentverket.

LÄS MER: Lista: Här är årets värsta matbluffar – produkterna innehåller inte det du tror

Tvåa på listan är Svensk fordonsgaranti med 564 anmälningar förra året. Företaget erbjuder bilägare förlängd garanti efter att fordonets fabriksgaranti har gått ut. Men enligt konsumentorganisationen Motormännen är det en bluff – och de som tecknar avtal riskerar att bli utan ersättning.

– Det är en väldigt hög siffra för ett relativt nytt bolag med ganska få kunder, säger Hans Lundin.

I en kommentar till Allehanda har företaget förnekat att de vilseleder kunder. Men Konsumentverket valde att inleda ett tillsynsärende gällande just vilseledande marknadsföring mot Svensk fordonsgaranti.

– I första hand eftersträvar vi frivilliga rättelser från bolaget. Kommer vi inte överens kan vi välja att få saken prövad i domstol.

Trea på listan är bolaget Premium supplements, eller Premium Q10 som de också kallar sig, med 291 anmälningar förra året. Majoriteten under årets tre första månader. Många kände sig lurade av det estniskregistrerade bolaget efter att ha fått hem hälsoprodukter och fastnat i abonnemangsfällor som de inte beställt.

Metro granskade Premium supplements i våras. En granskning som ledde oss till en 33-årig bulgarisk medborgare som varit folkbokförd i Sverige sedan 90-talet. En man som framträder som central för verksamheten. Såväl Konsumentverket som Skatteverket inledde utredningar mot bolaget.

– Men eftersom det är ett utländskt bolag fick vi kontakta vår motsvarighet i Estland och lämna över ärendet till dem, säger Hans Lundin på Konsumentverket.

LÄS MER: Fyll inte i falska blanketten – ”myndighetsbrevet” vill lura dig på tusentals kronor

På topplistan finns också storbolag som Telia, Com hem, Postnord och Elgiganten.

– De stora bolagen är alltid med på den här listan. Det beror på att de har oerhört många kunder där vissa upplever problem av olika karaktär. Men anmälningarna handlar ofta om vitt skilda saker, säger Hans Lundin.

– Ofta är det allvarligare om det är mindre bolag där man i anmälningar vittnar om precis samma problem. Det gäller att sätta antalet anmälningar i proportion till bolagets storlek.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset