Tim Cooks Apple kammar hem förstaplatsen – för femte året i rad.
Tim Cooks Apple kammar hem förstaplatsen – för femte året i rad.

184 miljarder dollar. Så mycket är världens mest värdefulla varumärke värt, visar Interbrands ranking. Här är de tio bolag som är värda mest.

Det är för femte året i rad som Apple toppar Interbrands ranking över världens mest värdefulla varumärken.

Och det är it-jättarna som dominerar listan i år, med Google som tvåa och Microsoft som nummer tre.

LÄS MER: Lista: Här är länderna med störst skulder till Sverige

Sveriges två mest värdefulla varumärken, H&M och Ikea, hamnar utanför topp tio. H&M:s värde minskade med tio procent under året, vilket placerar dem på plats 23 med ett värde på 20 miljarder dollar. Ikea ökade med fyra procent och hamnar på plats 25.

LÄS MER: Lista: Det här är svenskarnas drömjobb

Topp 10: Världens mest värdefulla varumärken

1. Apple (184 miljarder dollar)

2. Google (141 miljarder dollar)

3. Microsoft (80 miljarder dollar)

4. Coca Cola (70 miljarder dollar)

5. Amazon (65 miljarder dollar)

6. Samsung (56 miljarder dollar)

7. Toyota (50 miljarder dollar)

8. Facebook (48 miljarder dollar)

9. Mercedes (48 miljarder dollar)

10. IBM (47 miljarder dollar)

–––––––––––––––––––––––

23. H&M (20 miljarder dollar)

25. Ikea (18 miljarder dollar)

Källa: Interbrands

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset