Pubologis gastropubiga mellanrätter är säsongskorrekt. Men helheten är mer infantilt trivsam än livserfaret cool, tycker Björn af Kleen.
Pubologis gastropubiga mellanrätter är säsongskorrekt. Men helheten är mer infantilt trivsam än livserfaret cool, tycker Björn af Kleen.

Djurets nya finpubfilial är mer trivsam än ärrat cool. Björn af Kleen finner menyn mer mogen än miljön.

Lotta Bergseth

Designen tar över.

Många koffertar.

Keith McNally, den vördade New York-krögaren, sa häromdagen i Svenska Dagbladet att han avskyr ”inredningsarkitekter” och ”design”.

Har man varit på McNallys älskade krogar, Pastis, Schillers eller Balthazar, minutiöst designade pastischer på klassiska franska bistros, framstår det uttalandet som lätt motsägelsefullt, på gränsen till schizofrent. Ändå förstår man exakt vad han menar: design ska helst inte synas, utan kamoufleras till en stämning.

På Pubologi, Djurets nya finpubfilial på Stora Nygatan, är designen så iögonfallande att resultatet tangerar putslustig temakrog. Det hänger koffertar i taket, står svarta bakelittelefoner på hyllan och notan kommer fäst på ett gammalt vykort.

Tanken är nog att Pubologi ska föreställa ett centraleuropeiskt järnvägskafé kring andra världskriget, där jagade existenser i rock och hatt beställer en macka minuten innan avgång – men känslan är mer kolorerat barnrum på IKEA i Kungens kurva. Färgerna är för grälla, rekvisitan för putsad och helhetsintrycket för tjolahopp-tjolahejigt; en touche av bollhav för medel­ålders.

Inredningen skär sig en aning mot menyn, som är mer autenticitetsbejakande och lidelelsefullt förankrad i en närliggande verklighet. En fin ravioli för 90 kronor är fylld och garnerad med ”förortssvamp” – kantareller och annat som köket tjackar av någon förnäm tant i Tumba.

Ljuvligt halstrade – nästan sotigt småbrända – pilgrimsmusslor för 140 kronor presenteras som en hyllning till ”Erik Lallerstedt och det forna Eriks”. En grovhackad mörkt plommonröd tartar görs på hängmörad biff från ”Upplandsbonden” och ostron från Marennes; en överväldigande krämig och briljant tolkning av stekhusklassikern surf and turf (alltså en kombination av kött och skaldjur). För 170 kronor är det förmodligen husets finaste rätt.

Pubologi är säkert redan en succé, gastropubiga mellanrätter är säsongskorrekt. Men i sitt nuvarande skick är helheten mer infantilt trivsam än livserfaret cool. Live a little, Pubologi.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset