"Loppis är skattjakt, äventyr och shopping" Nu drar utomhussäsongen igång på allvar.
"Loppis är skattjakt, äventyr och shopping" Nu drar utomhussäsongen igång på allvar.

Det har blivit en folkrörelse att köpa och sälja begagnade saker från bord och bakluckor, och en livsstil för många att inreda med fynden. Loppisfebern bara stiger. Nu drar en ny het utomhussäsong igång. Här är loppisarna du inte vill missa – och tipsen som gör dig till en fullfjädrad fyndjägare.

När såg du senast ett hemma hos-reportage som inte innehöll minst ett fantastiskt loppisfynd? Att gå på loppis har blivit ett utbrett folknöje, och att ha bärgat hem någonting åtråvärt, som en vacker stol eller en ovanlig plåtburk är numera en statusmarkör. Och i takt med att loppis blivit ett stort fritidsintresse har säljandet utvecklats. 

–  Det är mindre ”loppigt” på loppis numera. Prylarna är oftare arrangerade och sorterade i stället för att ligga odiskade i banankartonger, säger Viveca Carlsson, redaktionschef på tidnngen Hus&Hem Retro.

Hon har svaret på varför svenskarna blivit ett folk som på helgerna hänger på parkeringar och köper och säljer begagnade saker.

– Att gå på loppis är underbart. Det är skattjakt, äventyr och shopping i ett.

Maria Wiberg på Stockholmsmarknader, som arrangerar Sveriges största bakluckeloppis på Täby galopp,  ser ingen mättnad för branschen. I år utökar företaget med ytterligare två utomhusloppisar, på Solvalla och Blasieholmstorget. 

Även hon ser en utveckling i ”loppandet” under de senaste åren.

– För fem år sedan var det Stig Lindberg och Lisa Larson. Nu är det bredare vad folk letar efter. Gamla klockor, kameror, textilier. Det finns till och med de som börjat samla på VHS-filmer, något som inte gick att sälja alls för några år sedan.

Men hur länge kan loppisfebern fortsätta stiga? Ett år, fem år? Eller kanske  betydligt längre än så. För Maria Wiberg ser en ny generation som smittats.

– Något som blir allt vanligare är att barnen får sälja sina saker på loppis. Sedan när de fått hop pengar går de och köper av andra barn.

Om trenden med finare presentation från säljarens sida, och ett bredare samlande hos köparna, är sig lik i hela landet så skiljer sig typen av loppisar en del åt lokalt.

På Hus&Hem Retro sammanställer redaktionen just nu sommarnumrets loppisguide och har koll på geografiska särarter.

– Endagsloppisar ordnade av fotbollsklubbar och andra föreningar är ett typiskt skånskt fenomen. Bakluckeloppisar är vanligast i och kring de större städerna, berättar Viveca Carlsson. 

Det finns också skillnader i vad man har störst chans att hitta i olika delar av landet.

– Det är mer finskt i Stockholmstrakten, mer norskt i Värmland, mer Rörstrandsporslin nära Lidköping, mer glas i Småland.

Carina Hedin är förmodligen först i landet med att anordna loppissafari. På sin gård utanför Gamleby i just Småland tar hon i sommar emot grupper som hon skjutsar runt på fyndjakt.  Idén fick utflyttade stockholmaren Carina när hon såg besökande vänners förtjusning över mängden loppisar.

– Och över priserna, mycket lägre än runt Stockholm...

Varför fortsätter intresset för loppisar att öka?
– Den kreativa delen är viktig, att man vill skapa det egna hemmet med det där litet extra, udda. Och ett växande miljötänk.

LÄS MER: Linda guidar till Stockholms bästa loppisar

LÄS MER: Vårens loppisar i Göteborg

LÄS MER: Utomhusloppisar i Skåne

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset