Intervjun – Jan-Ulf Söderberg

LYXLADDARE. Mellan Hedemora och Säter i Dalarna hittar man byn Vikmanshyttan. Här ligger det kräsna företaget Ctek som tillverkar batteriladdare till bilar. Men inte till vilka bilar som helst. Det är bara de lyxigaste och mest prestigefyllda bilmodellerna som får sina namn inpräntade på Cteks batteriladdare.

Ferrari var den senaste, men också den mest prestigefyllda, i raden av lyxåk som bekräftar att de utrustar alla sina bilar med Cteks laddare.
– Nu kan vi säga att Vikmanshyttan verkligen kommit ut på världsmarknaden, säger Jan-Ulf Söderberg, marknadschef på Ctek.
Till skillnad mot förr, när batteriladdaren var så stora och tunga att man var tvungen att dra den på en kärra, är den moderna laddaren liten och snyggt designad. I Cteks fall det många års forskning bakom utvecklingen.
– Bengt Wahlqvist, som grundade Ctek, är ingenjören och batteriexperten bakom laddaren. Han har utvecklat en laddare som inte bara är liten och nätt utan också maximalt säker mot gnistbildningar, kortslutning och överhettning.
– Dessutom finns det inbyggda åskskydd i batteriet som både tål vatten och är godkända för utomhusbruk, säger Jan-Ulf Söderberg.

Porsche och Mercedes var första bilmodellerna som testade Cteks batteriladdare och som klassade den som i särklass bäst av alla på marknaden. Det blev startskottet till nya kunder som Aston Martin, Bentley, Harley-Davidson, MAN och sist men inte minst Ferrari.

Varför har ni bara prestigefyllda varumärken som kunder?
– För att vi är kräsna. Vi hade kunnat ta in mindre prestigefyllda varumärken och byggt ut företaget med. Men vi är mer måna om att välja kunder med kvalitet före kvantitet.

Med hur mycket har er omsättning ökat sedan ni fick in dessa kunder?
– Med otroliga 4 000 procent.

Förutom att era laddare är idiotsäkra och extremt små – finns det några andra fördelar med dem?
– Ja de är också miljövänliga. Till exempel har polisen i Dalarna sparat både på miljön och pengar sedan de köpte in våra laddare. Förr slängde de runt 40 batterier om året. Jämför det med i dag då de kanske kastar högst ett batteri om året.

När kommer du själv att kunna köpa en Ferrari med Cteks laddare i?
– Haha, ja, som marknadschef kommer det nog att dröja länge till. Men ägaren Bengt Wahlqvist har nog inte långt kvar till att ha råd med en Ferrari. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset