GYLLENE MEDELVÄG. Våra kost- och hälsoexperter är ofta oense om vad som är den bästa metoden för att gå ner i vikt. Trots meningsskiljaktigheter finns det dock en faktor som nästan alla brukar kunna ena sig kring;- Man bör äta ca. 5 mål per dag

Att man vid viktminskning bör äta ett flertal mål mat per dag känner de flesta av er redan till. Trots detta är det ganska få som gör det. Varför? Många är inte införstådda med den effekt man faktiskt uppnår samtidigt som man styrs av sina rationella instinkter som säger att en mindre mängd kalorier borde vara bästa lösningen. Och varför just 5 mål? Borde inte 10 mål vara ännu bättre?

Om man endast äter ett fåtal mål per dag måste kroppen jobba hårt med matsmältningen. Men det blir framförallt svårt att hålla blodsockret på en stabil nivå under hela dagen vilket medför trötthet. På sikt kan det orsaka en rad hälsokomplikationer. Trötthet stimulerar ofta våra hungerkänslor vilket kan öka kaloriintaget och leda till övervikt. Äter du däremot 5 mål blir det lättare för kroppen att reglera blodsockret och minska fettinlagringen. Dessutom håller du kroppens signalsystem (som bl.a. styr vår hunger) i balans och du minskar risken för att drabbas av kraftigt sötsug.

Varför just 5 måltider?
Kan man då inte äta 10 måltider och uppleva ännu fler positiva effekter? Tyvärr så försvinner fördelarna när man äter för ofta. Det tar tid för kroppen att smälta och använda alla näringsämnen som vi äter och därför behöver det gå en viss tid mellan måltiderna. För att reglera det ständiga flödet av näringsämnen till blodet så produceras det även mycket insulin vilket har en negativ effekt på fettförbränningen och hälsan. Fem mål om dagen verkar vara ett gyllene medelvärde som passar de flesta.

Jims kostprogram

8.00 Frukost

(drick 1 glas vatten direkt när du vaknar innan frukost)
Bra: Gröt, fullkornsbröd, färska nötter, frukt, ägg.
Exempel: Havregrynsgröt, jordgubbar och ett ägg. Drick gärna grönt te.
Minska ner på: mejeriprodukter (ost, yoghurt, mjölk) och påläggskorv
Skippa: alla färdigproducerade frukosttillbehör som nutella, mjukost etc.
Förslag på kosttillskott: Omega 3 och vitamintillskott

9:30 Drick ett glas rent vatten

10:00 Mellanmål
(drick vatten efter behov)
Bra: Färska nötter, grönsaker, frukt, frön.
Exempel: En näve med hasselnötter och mandel tillsammans med ett äpple/päron.
Skippa: alla färdigproducerade snacks och andra mindre måltider som t.ex. Risifrutti, yoghurt, riskakor, kex.
Förslag på kosttillskott: Mellanmålet kan varieras med en proteindryck

11:30 Drick ett glas rent vatten.

12:00 Lunch
(drick ½ glas vatten innan lunch och resten under måltiden)
Bra: Mat gjord på naturliga råvaror
Exempel: Kyckling med fullkornsris och sallad med div. grönsaker.
Minska ner: All typ av snabbmat som hamburgare, pizza, kebab och kinamat.
Förslag på kosttillskott: Omega 3

14:30 Drick ett glas rent vatten

15:00 Mellanmål
(drick vatten efter behov)
Bra: Färska nötter, grönsaker och frön.
Exempel: En näve solrosfrön/jordnötter och en påse minimorötter. Knäckebröd med naturell keso.
Skippa: alla färdigproducerade snacks och andra mindre måltider som t.ex. Risifrutti, yoghurt, riskakor, kex.
Förslag på kosttillskott: Mellanmålet kan varieras med en proteindryck

18:00 Drick ett glas rent vatten

18:30 Middag
Bra: Mat gjord på naturliga råvaror och lite kolhydrater.
Exempel: Avokado och kycklingsallad med isbergssallad, rädisor, alfa-alfagroddar, solrosfrön. Använd balsamvinäger, olivolja, vitlök och kryddor som salladsdressing.
Minska ner på: Kolhydratrik mat som pasta, ris, potatis och bröd.
Skippa: All typ av färdiglagad mat som Findus färdiga rätter
Förslag på kosttillskott: Omega 3 och vitamintillskott

19:00 Drick efter behov under kvällen. Känner du dig hungrig kan du äta lite färska nötter/frön.
 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset