Många förlorare när tv:n svämmar över av nya kanaler

TV-utbudet svämmar över av nya kanaler. Aftonbladet, Expressen och Dagens Industri – alla skaffar den en egen kanal. Samtidigt lanserar 4:an nya kanaler. Men vem ska titta på all TV, kan det verkligen bära sig?
– Jag tror att många kommer att förlora mycket pengar. Samtidigt är det mycket prestige i att ha en TV-kanal. I slutändan är det också en del som kommer att lyckas, säger Per Rosvall, VD för Sveriges Mediabyråer.

Att exakt veta hur många tittare de små, nystartade kanalerna har är nästan omöjligt.
– De har så lågt tittande att det är svårt att mäta, säger Mats Karlsson, projektledare på Mediemätning i Sverige, MMS.
Det huvudparten av de nya kanalerna kan överleva på är enligt Per Rosvall att vara hårt nischade, det vill säga att man har en väldigt tydlig målgrupp.
– Vi är långt i från Hylands hörna, när precis alla såg på samma program och kunde diskutera det dagen efter. Det som är det svåra nu är att veta var man kan hitta olika grupper, vad tittar kvinnor mellan 20 och 30 på?.

Som ett exempel ger han DiTV, som inte ligger på några tittarlistor.
– Frågan är om börs-VD:ar tittar. Eller slår Carl-Eric Svanberg på CNN på hotellrummet? Har han ens tillgång till DiTV? Det gäller att ha fingertoppskänsla.
Att marknaden är mättad för nya TV-kanaler tror dock varken Per Rosvall eller Mats Karlsson.
– Inte ännu iallafall. Men många kommer att slås ut på vägen, säger Rosvall.
– I Sverige finns det fortfarande få kanaler om man jämför med USA. Men där är reklamen mycket mer lokal, det är nästan så att kvartersbutiken gör TV-reklam, säger Mats Karlsson.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset