Kör 30 sekunder på varje övning och ta sedan 30 sekunder upp till en minuts vila mellan rundorna. Gör tre varv och glöm inte leendet.
Kör 30 sekunder på varje övning och ta sedan 30 sekunder upp till en minuts vila mellan rundorna. Gör tre varv och glöm inte leendet.

Den här veckan gästas Carolina av Mårten och Juli Nylén. De visar fyra enkla och effektiva övningar som du kan göra när som helst och var som helst.

 

 

ny

 

Övningar:

Mårten Nylén & Carolina Kluft
Foto: Gustav Gräll

Snabba steg
Trampa eller jogga på stället med höga knän. Ju snabbare och högre du lyfter knäna desto jobbigare blir övningen. Detta är en bra övning där pulsen prioriteras och glöm inte att andas.

Mårten Nylén & Carolina Kluft
Foto: Gustav Gräll

LÄS MER: Roligt och svettigt med dans som träning
Larven med push
Starta i en axelbred fotposition med lätt böjda knän. Sätt händerna i golvet och klättra sedan ut till en armhävningsposition. Gör en armhävning (om du kan) och klättra sedan tillbaka upp till stående position och repetera.
Vill du göra övningen enklare så hoppa över armhävningen och bredda fotpositionen. Vill du göra övningen jobbigare så gör två armhävningar. En bra övning för bål, axlar och armar.

Mårten Nylén & Carolina Kluft
Foto: Gustav Gräll

Utfall
Starta ståendes med en höftbred fotposition. Tag ett steg rakt fram och sjunk ner tills bakre knät nästan nuddar golvet. Håll överkroppen upprätt och bålen fixerad. I bottenpositionen trycker du ifrån med främre benet så du kommer tillbaka upp i startposition. Byt ben. För att göra denna enklare kan du använda en stol som stöd. Effektiv övning för ben och rumpa.

Mårten Nylén & Carolina Kluft
Foto: Gustav Gräll

Planka med knäklapp
Starta i plankan med händerna på golvet i en så kallad armhävningsposition. Sug in magen lite lätt vid naveln och spänn till magen. Lyft en hand i taget och rör motsatt knä. Alternera. Var noga med att hålla magstödet påkopplat under hela övningen och vill du göra denna enklare så står du still i plankan utan knäklapp.

LÄS MER: Äventyraren Aron Andersson visar träning för alla

Fakta Mårten Nylén

Mårten Nylen tituleras idag som ”Hela Sveriges Ninja” och har efter fyra säsonger som coach i tv-programmet ”Biggest loser” och två säsonger med ”Ninja warrior” fått hela Sverige att både le och röra på sig. Mårtens definition av hälsa är att må bra inifrån och ut och att kunna känna sig glad, och just rörelseglädje är ett av Mårtens ledord. Spana gärna in Mårtens instagram för mer inspiration och tips @martennylen
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset