Slim Jim - Träning, kost och sunt förnuft

Stefan Larsson, Exakta Media

Många människor vänder sig dagligen till mig med frågor som rör deras träning och dagliga kost. En av de absolut vanligaste frågorna är hur man ska träna sin mage. Bland dagens träningsmedvetna kan jag tydligt skönja att magen allt mer blir en referens på hur pass bra fysik man har. Huruvida detta är ett sunt resonemang lämnar vi  till en annan diskussion. Jag tänkte hur som helst ta tillfället i akt och lyfta fram ett par framgångsfaktorer för er som vill uppnå den så efterlängtade tvättbrädan.

Kosten är nyckel till förbränning av fett. Det absolut enklaste tipset; Ät mycket grönsaker och minska ner på pasta och bröd. Ät dina kolhydrater innan lunch och väldigt få efter. Drick mycket vatten! Får du i dig för lite vatten kommer du att se ut som en uppsvälld ballong.

Att 500 situps per dag ger ett sjyst ”6-pack” är det idag många som tror. Det stämmer visserligen om du redan har ett sjyst ”6-pack”, men har du lite för mycket underhudsfett runt midjan så förbränner inte situps så många kalorier att det är någon bra träningsmetod. Kom ihåg att punktförbränning av fett inte fungerar! Fokusera på att bli av med oönskade kilon genom ett hälsosamt kost- och träningsprogram.

För att få en snygg midja måste man träna rätt. Vanliga ”crunches” är en bra övning men var noga med att dra in magen och andas ut när du utför övningen. Magträning med fyra set, varannan dag, är en bra tumregel som passar de flesta. Precis som kroppens övriga muskler måste även magmuskulaturen få möjlighet att återhämta sig, och på så sätt bygga upp sig. Variera träningen med olika övningar för att komma åt hela bålens muskulatur. Många glömmer att träna ländryggen vilket är mycket viktigt för en bra hållning. Slarvar man med detta riskerar man putmage och en svank som endast gymnasterna skulle vara avundsjuka på.

Tänk långsiktigt! Börjar du hetsbanta kommer detta antagligen att straffa sig så fort du slutar pga en försämrad ämnesomsättning. Inför därför ändringar i din kost successivt och skär inte ner på kalorierna för snabbt. Gör du många mindre förändringar kommer summan av dessa vara överraskande stor! Med små enkla knep kan du på 3-4 veckor få en midja som får ett och annat ögonbryn att höjas. Jag lovar!

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset