SVT:s NHL-sändningar präglas av löst snack, skriver Marcus Leifby.
SVT:s NHL-sändningar präglas av löst snack, skriver Marcus Leifby.

En gång i månaden sänder SVT "månadens match" från NHL. I lördags bjöds vi på jumbon Los Angeles Kings mot Vegas Golden Knights i en match som inte betydde något särskilt. Jag aldrig känt mig längre ifrån NHL som när jag ser NHL i Sveriges Television, skriver Marcus Leifby.

”Månadens match” är en NHL-match, vilken som helst, som SVT sänder en gång i månaden.

Det är ingen match utöver det vanliga utan mer en ”den match SVT får lov att sända den här månaden”-match.

I lördags bjöds vi på Los Angeles Kings, jumbo, mot Vegas Golden Knights, lite högre upp, i en match som inte betydde något särskilt.

Det är ingen tv-mässig pärlstav vi bjuds på här, precis.

LÄS MER: Marcus Leifby: I tv-serien ishockey är en myggad domare en mysig domare

Studio och kommentatorer är inhysta i ett ganska fantasilöst utrymme i tv-huset i Stockholm och där andra sportproduktioner, som ”Vinterstudion” eller vilken Champions League-sändning som helst, är bra på att ta tittaren närmare matchen eller tävlingen, rakt in i händelsernas centrum, är SVT:s NHL-sändningar det rakt motsatta.

Jag har aldrig känt mig längre ifrån NHL som när jag ser den här NHL-matchen i Sveriges Television.

I studion, 900 mil från Staples Center i LA där matchen spelas, är stämningen såsig.

NHL, en kommersiell produkt stöpt för kommersiell tv, gör sig ganska dåligt i icke-kommersiell tv

Avstånden och det näst intill obefintliga sportsliga värdet i matchen sätter en stämning av likgiltighet och som tittare känner man sig mest avskuren.

I uppsnacket får vi veta att Los Angeles Kings ligger sist i ligan ”av en anledning” och att en av orsakerna är att ”de gör för lite mål”.

Pauserna och alla powerbreaks präglas av löst snack, tittaren kastas fram och tillbaka och plötsligt drar matchen igång på nytt.

– Oj!

NHL, en kommersiell produkt stöpt för kommersiell tv, gör sig ganska dåligt i icke-kommersiell tv.

LÄS MER: Marcus Leifby: Därför har Radiosporten varit min bästis i 30 år

Förklaringen till denna tv-mässiga slaggprodukt finns antagligen i den affär SVT gjorde 2015 när de köpte rättigheterna till sex ishockey-VM.

Två år senare sålde de hastigt av hälften av mästerskapen till Viasat.

I affären ingick förmodligen en nyhetsrätt som innebär att SVT får visa klipp från Premier League och Champions League, och så den här NHL-matchen som i praktiken betyder att Viasat, som säljer och sänder alla andra tusen NHL-matcher som spelas varje säsong, får ett par timmars gratis annonsering i Sveriges största reklamfria tv-kanal.

Efter en lördagskväll tillsammans med ”den match SVT får lov att sända den här månaden”-matchen kan man faktiskt fråga sig om det här verkligen är en satsning – eller ett straff?

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset