Jag undrar hur många supportrar som ger fan i att gå på ishockey eftersom det inte längre handlar om ishockey – utan om ”sysselsatt kapital”, skriver Marcus Leifby.
Jag undrar hur många supportrar som ger fan i att gå på ishockey eftersom det inte längre handlar om ishockey – utan om ”sysselsatt kapital”, skriver Marcus Leifby.

En kiosk i en arena är inte en kiosk utan en ”försäljningsyta”, en match är inte en match utan ett ”evenemang”. SHL är en kartelliknande sammanslutning av samtliga klubbar som bara tänker på sitt eget bästa – och inte alls på supportrarna, skriver Marcus Leifby.

Vår bästa hockeytid är nu. Serielunken är avslutad, slutspelen och kvalen tar vid – den enes död, den andres bröd.

Svenska Hockeyligan – SHL – har nyligen skrivit ett nytt lukrativt tv-avtal med C More värt runt tre miljarder kronor.

SHL är en kartelliknande sammanslutning av samtliga klubbar i högsta ligan, klubbarna vill absolut inte riskera att åka ur sin egen pengabinge till serie och därför ser de enbart till sitt eget bästa.

Kartellen har inte kommunicerat hur mycket pengar som ska betalas ut till respektive klubb, eller om det följer några förpliktelser. Supportrarna har inte med det att göra.

LÄS MER: Marcus Leifby: Det är dags att bannlysa detta otyg till pappersark

Många i ishockey-Sverige är oroliga för att det ofantliga ekonomiska gap som nu bildas ska ta död på det levande seriesystemet men Kartellen är totalt lomhörda för den rörelse de vilar på. Härom veckan kom det siffror som visade att Kartellens publiksnitt den här säsongen var det sämsta på 15 år.

Hur mycket bits det nya, fräcka tv-avtalet i baken när bekvämlighet och bergvärme hemma prioriteras framför på-plats-känslan? Står biljettpriserna i paritet med matchernas betydelse då det sportsliga värdet har urholkats (i takt med att mängden spelomgångar har ökat) och lär fortsätta att gröpas ur då det inom snar framtid blir i princip omöjligt att åka ur eller gå upp en serie?

De här frågorna är tabubelagda.

När Kartellen skickar ut en kommuniké vet man inte om det handlar om sporten ishockey eller om det är ”Din Sko” som ska lansera en ny butik i Falkenberg.

Svensk ishockey har blivit så affärsinriktat nu att Kartellen inte kan tänka på någonting annat än kredit och debet och jag undrar hur många supportrar som ger fan i att gå på ishockey eftersom det inte längre handlar om ishockey – utan om ”sysselsatt kapital”.

LÄS MER: Marcus Leifby: 40 år av dagliga sportsändningar – och rallycross

En kiosk i en arena är inte en kiosk utan en ”försäljningsyta”, en match är inte en match utan ett ”evenemang”. Inom två år kommer spelarna ha OCR-nummer på tröjorna, slutspel byter namn till ”affärshändelse” och vill du köpa ett programblad måste du fråga efter ”förvaltningsberättelsen”.

De få som ändå väljer att gå på match gör det för att de har fått en sponsorbiljett gratis och för att det serveras så god provencalsk potatissallad.

– Hur mycket folk var det på matchen igår?

– Menar du slutanvändare?

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset