CB Cebulski har älskat serietidningar sedan barnsben. I dag är han chefredaktör för Marvel Comics.
CB Cebulski har älskat serietidningar sedan barnsben. I dag är han chefredaktör för Marvel Comics.

CB Cebulski kanske inte själv har någon superkraft, men han har alltid ett finger med i spelet. Metro har träffat chefredaktören för Marvel Comics och pratat om mångfald, framtiden och hur sociala medier ändrat genren.

Superhjältetiden är ännu inte över. Filmer, spel och serietidningar lockar fans över hela världen. Mitt i smeten sitter CB Cebulski, chefredaktör för Marvel Comics. Som barn förälskade han sig i ”X-men”, samt i en något otippad svenskfavorit.

– Min mamma var från Sverige, så vi brukade tillbringa somrarna där. Det var då jag upptäckte ”Fantomen”. Jag älskade honom och han var inte alls populär i USA. Så när jag var i Sverige saknade jag ”X-men”, men när jag var i USA saknade jag ”Fantomen”. Men just de två serietidningarna var skälen till varför jag ville göra det jag gör i dag, säger CB Cebulski.

LÄS MER: Kan man tävla i att klä ut sig? Så blev cosplay ett världsfenomen

Som att lägga ett pussel

Åren gick. Och pojken som älskade superhjältar fick jobb på Marvel som talangscout. För drygt ett år sedan fick ta över manteln som chefredaktör.

– Det är galet! Det är fortfarande konstigt att säga det. Jag kan inte förstå att mitt namn nämns i samma mening som Stan Lee ibland. Det är fortfarande väldigt nytt. Alla chefredaktörer har definierat sina egna roller, säger han och fortsätter:

– Det gäller att se till att alla avdelningar vet vad vi håller på med så att allt sammanfaller. Marvel Studios behöver veta vad vi gör, spelskaparna och animatörerna behöver veta vad vi gör. Jag försöker i princip bara lägga ett pussel och se till att det håller.

LÄS MER: Metro Esport har testat Warcraft 3: Reforged – så bra är det

Sociala medier som ett verktyg

Under sin tid som talangscout var plattformar som Deviantart och bloggar ett stort hjälpmedel när det gällde att hitta nya, fräscha idéer.

I dag hittas många serietecknare via sociala medier som Instagram och det har även skapat en ny sorts relation till läsarna.

– Vi använder sociala medier till att få ut vårt budskap och ha kontakt med våra fans, men det har också gett våra skapare en ny slags plattform som inte bara används till för att prata om våra serier, utan också för att hitta nya skapare. Du behöver inte skicka in din portfolio till oss längre, utan vi kan hitta dig på sociala medier.

LÄS MER: Generation Gaming tar steget ut i Fortnite – värvar kvinnlig duo

Vill visa verkligheten

Sociala medier har vidgat vyerna för både skapare och fans. Enligt Cebulski så har tanken bakom Marvel Comics har alltid varit att representera den verkliga världen. Men verkligheten nu och för 70 år sedan är väldigt olika.

– Problemet förr i tiden var att de flesta karaktärerna var skapade av en vit, amerikansk man som bodde i New York. Så många av karaktärerna var stereotypiska. Nu, återigen tack vare sociala medier, kan vi hitta skapare överallt med autentiska röster så att karaktärerna som redan existerar och även nya ansikten kan reflektera de förändrade livsstilar, mångfald, kultur och globala samhälle vi lever i.

LÄS MER: Här svarar Blizzard på era Hearthstone-frågor

Måste lyssna på fansen

Men förändring är inte alltid uppskattad. När Marvel introducerade Kamala Khan (Miss Marvel reds. anm.) som deras första muslimska superhjälte, rasade fans över hela världen.

– Det finns en liten, högljudd minoritet som protesterar mot precis allt vi gör. Det spelar ingen roll om det handlar om hudfärg, sexualitet eller Peter Parkers civilstånd. De kommer att reagera dåligt för att det inte är ”deras Marvel” och det är väldigt farligt, säger Cebulski och fortsätter:

– Marvels karaktärer betyder något för varje enskild person. Det är vårt ansvar att se till att läsare och skapare känner sig trygga. Vi modererar våra sociala medier och tar hand om hot. Ibland har vi behövt blanda in polisen för att situationer har blivit hotfulla. Vissa personer tror att skaparna bakom våra karaktärer inte existerar, att de inte är riktiga människor.

Det är en fin balansgång mellan hat och starka åsikter. Något som Cebulski och hans kollegor dagligen får hantera.

– Vi måste ha en förståelse för att människor har en åsikt och vi måste lyssna på den. Ibland måste du gå på en nerv för att veta att du gör ditt jobb ordentligt. Bra historier ska skapa känslor – bra eller dåliga.

LÄS MER: Debatt: Erkänn spelkulturen som en kultur

Kommande planer

Och historier ska det bli. Det närmaste året återintroducerar nämligen Marvel några bekanta ansikten.

– ”Fantastic four” har precis kommit tillbaka, vilket är jättekul! Härnäst kommer även en stor ”Spider-Man”-historia. Men nästa år är ”X-mens” år. Vi kommer att återuppbygga ”X-men” på ett sätt jag tror att fansen kommer både uppskatta och överraskas av. Vi ska dyka djupare i metaforerna i varför ”X-men” fruktas och hur det kan kopplas till det som händer i dag. Och ”Wolverine” kommer tillbaka.

Marvel har hundratals superhjältar och skurkar i sin arsenal, men finns det någon karaktär som du önskar att ni hade skapat?

– Det är en sådan svår fråga! Men en karaktär jag älskar och önskar att vi hade hos oss är ”Hellboy”. Eller åtminstone att han kunde gästspela i ”New mutants” eller ”Fantastic four”.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset