– Var rädd om din kropp, den går inte att byta ut och det finns inga bra reservdelar, säger Charlotta Östberg.
– Var rädd om din kropp, den går inte att byta ut och det finns inga bra reservdelar, säger Charlotta Östberg.

Inte alla har råd att gå till en massör för att få ordning på trötta, trä­ningsvärksömma muskler. Men du kan behandla dig själv, med föremål du redan har hemma.

Enformigt arbete eller stillasittade framför en dator kan ge värk i axlar, nacke och rygg. Även träning, exempelvis samma sorts styrketräningspass eller spinningpass vecka ut och vecka in, kan innebära enformighet för kroppen och överbelastning för vissa muskler.
– Tänk på hur många timmar din kropp ställt upp på dig, det är ju inte mer än rätt att du ger lite tid tillbaka, säger Carlotta Östberg, PT, diplomerad massageterapeut och lärare på Axelsons Gymnasistiska Institut.
– Det kan räcka med lite värmebehandling eller stretch en liten stund varje dag, säger hon.

Smärta är faktiskt kroppens sätt att signalera att någonting är fel. Orsaken bakom värk är oftast dålig blodcirkulation och då får musklerna inte tillräckligt med syre, värme och näring. Det slutar med att de krampar och man får ont.
– Det drabbar särskilt oss som bor på nordliga breddgrader då kyla försämrar blodcirkulationen, säger Carlotta Östberg.

Men det finns en hel del man kan göra för att förebygga och rehabilitera utan att betala hundratals kronor till en massor. En helt vanlig tennisboll kan ge en utmärkt ryggmassage. En brödkavel kan förbättra blodcirkulationen under fötter och på ben och rumpa. Och bara att ta en varm dusch eller ett bad kan göra underverk.

3 tips för hemmamassage

Ryggmassage med boll
Lägg dig på golvet och sätt en boll mellan dig och under­laget. Ligg helt stilla och låt bollen trycka mot den ömma punkten eller rulla den sakta fram och tillbaka. En liten, hård boll ger mer punktmassage. Löser upp muskelknutar. Ska inte göra ont.

Värmebehandling
Värm vetekudden i micron och placera den på den ömma och överansträngda muskeln. Detta sätter fart på blodflödet. Försök att få in detta som en rutin varje kväll. Använd inte vid akuta inflammationer eller feber.

Stretcha övre trapezius
Detta är muskeln som håller handväskan eller telefonluren på plats och den blir lätt spänd och öm. Den mår bra av lätt och snäll stretch, håll i cirka 30 sekunder och upprepa flera gån­ger per dag. Ska inte göra ont.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset