Reklamfilmen har fått massiv kritik i sociala medier för att vara sexistisk.
Reklamfilmen har fått massiv kritik i sociala medier för att vara sexistisk.

Det tyska bilmärket Audi får nu hård kritik efter en reklamfilm som visats för den kinesiska publiken. Filmen anklagas för att vara sexistisk.

I reklamfilmen syns ett par som precis ska vigas. Då avbryter plötsligt brudgummens mamma vigseln och störtar fram till paret. Svärmodern undersöker noga brudens öron och näsa och öppnar munnen på henne för att inspektera tänderna. Först verkar mamman nöjd och brudparet andas ut. Men reklamfilmen slutar med att svärmodern kastar en missnöjd blick på brudens bröst.

LÄS MER: De kräver lag mot sexistisk reklam 

Reklamfilmen avslutas med en bild på en Audi och en speakerröst som säker att ett viktigt beslut måste göras med eftertanke.

Filmen får nu hård kritik på Weibo, Kinas svar på Twitter, rapporterar bland annat CNN.

”Det är är oacceptabelt,” skriver en användare. En annan användare kallar reklamfilmen ”äcklig”.

”Många kvinnor med makt i Kina är också potentiella kunder för Audi, är det så här Audi meddelar sig med sina kunder?, säger Guo Zimeng, en livsstilsredaktör baserad i Shanghai till CNN.

Det här är inte första gången kinesiska företag får kritik för sina reklamfilmer. Förra året tvingades ett företag be om ursäkt för en reklamfilm som fick kritik för att vara rasistisk. I reklamfilmen slängde en kvinna in en mörkhyad man i en tvättmaskin, och när mannen kom ut från tvättmaskinen var han ljusare i hyn.

LÄS MER: Forskare: Sex säljer inte produkter 

Se CNN:s rapportering om den kritiserade reklamfilmen.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset