Att grönsakerna möter dig direkt när du går in i butiken är ingen slump.
Att grönsakerna möter dig direkt när du går in i butiken är ingen slump.

Så fort du går in i en mataffär är du föremål för avancerade säljstrategier – utan att du vet om det. Här är några av knepen som butikerna använder sig av för att du ska shoppa loss.

Att butiker vill sälja så mycket som möjligt är väl knappast någon hemlighet. Vad som däremot inte är uppenbart för kunderna är de knep som butikerna använder för att få dem att handla mer.

Jens Nordfält.

Jens Nordfält, vid Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm, är expert på ämnet och enligt honom påverkas två tredjedelar av alla köpbeslut när man väl är i butiken. Mycket handlar om att skapa ett kundvarv, alltså en ”naturlig” väg genom butiken där exponeringen av varor blir som mest effektiv.

– Oftast har man en avdelning som de flesta kunder handlar ur först i kundvarvet. Det är för att få igång kunderna. Butiker brukar också ha en riktigt attraktiv vara till ett riktigt attraktivt pris direkt i inledningen av butiken. Den exponeringen kallas ofta för ”plånboksöppnare”, säger Jens Nordfält.

På samma sätt placeras ofta vanliga impulsköp som godis och sötsaker vid butikens kassor där det är störst chans att kunderna inte kan motstå dem.

LÄS MER: Han lär ut butikernas hemliga säljknep

Du har säkert själv gått runt i butiken och funderat på vad för mat du ska göra till kvällen. Då faller det sig naturligt att varor som placeras mest synligt i en butik har har större möjlighet att leta sig ner i din korg. Men i butikernas hyllor ligger strategierna på detaljnivå.

– I hyllan är den enskilt viktigaste att produkten placeras ungefär 15 cm under ögonhöjd. Där syns den bäst, säger Jens Nordfält.

Det är också i den höjden där det är lättast att plocka varorna från hyllan. Därför är det oftast butikens storsäljare eller produkter som butiken gärna vill sälja som placeras just där.

LÄS MER: Här är 10 rätter under 10 kronor per portion

Att fånga kundernas uppmärksamhet med hjälp av produkternas färger är också ett beprövat knep. Speciellt om det är i vissa mönster.

– Genom att exponera produkter på ett sätt så att det formas vertikala färgränder får butiken både fler kunder som ser produkterna och som köper dem, säger Jens Nordfält.

Något som har blivit närmast standard de senaste åren är att barn får gratis bananer. Är det en strategi eller bara en service till föräldrar?

– Det är nog både och. Butiken strävar efter att kunderna ska vara nöjda samtidigt som det naturligtvis även kan leda till att kunderna köper mer om en förälder kan ge sitt barn ett litet mellis då de är i butiken eftersom han eller hon då kan stanna längre utan att barnet bråkar, säger Jens Nordfält.

LÄS MER: Här är butikskedjorna som försvann

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om mat Konsument