Näringsdepartementet följer frågan men vill inte uppge om en ny lag kan vara på gång.
Näringsdepartementet följer frågan men vill inte uppge om en ny lag kan vara på gång.

Försäljningen av energidrycker fortsätter att öka. Nu vill flera matvarujättar ha en lag som reglerar åldersgränsen vid försäljning, visar Metros undersökning.

Svenskarna drack i snitt fem liter energidryck per person förra året, enligt statistik från branschorganisationen Sveriges bryggerier. Det är mer än fem gånger så mycket som för tio år sedan. Och försäljningen ser ut att öka stadigt.

Men energidryckerna är omtvistade, inte minst på grund av att de är populära bland barn och ungdomar.

Bara de senaste månaderna har man kunnat läsa rubriker som ”Ica sålde Red bull – till sjuåring med adhd” och ”13-åring drack energidryck – fick föras till sjukhus”.

I dagsläget är det tillåtet att sälja energidrycker till vem som helst oavsett ålder. Men många butikskedjor har valt att införa egna åldersgränser. Ofta 15 år.

LÄS MER: Det innehåller din ”nyttiga” energidryck egentligen

Svensk dagligvaruhandels medlemsföretag har tagit ett gemensamt beslut om en rekommenderad 15-årsgräns när det kommer till köp av energidryck. Där ingår bland andra Axfood (Willys och Hemköp), Coop, Ica och Lidl.

– Vi fick signaler från skolor och andra som tyckte att unga barn köpte för mycket energidryck vilket påverkade deras koncentration i skolan, säger Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel.

När Metro genomför en enkätundersökning bland de största butikskedjorna framgår det tydligt att en lagstadgad åldersgräns är efterfrågad.

– Vi har skrivit till Socialdepartementet och uppmanat dem att se över om man inte borde ha en lagstadgad åldersgräns. Då skulle alla butiker inkluderas och inte bara som nu dagligvaruhandeln. Vi vet att departementet har tagit emot det, men vi har ännu inte hört något mer, säger Karin Brynell på Svensk dagligvaruhandel.

På Socialdepartementet hänvisar de vidare till Näringsdepartementet i frågan.

– Det är beklagligt och oroväckande att barn köper och konsumerar stora mängder energidrycker. Vi vet att barn är extra känsliga för koffein eftersom de har lägre kroppsvikt än vuxna och oftast inte är vana att få i sig koffein via till exempel kaffedrickande, säger Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsministern.

Hon tycker att det är bra att handeln har infört egna initiativ om att inte sälja energidrycker till barn under 15 år. Däremot ges inget tydligt svar om en lagstadgad åldersgräns kan vara på gång.

– Vi kommer fortsatt att följa frågan och vidta ytterligare åtgärder om vi ser att ett sådant behov finns, säger Elisabeth Backteman.

LÄS MER: Nej, din energidryck innehåller inte tjursperma

Undersökning

Vi skickade ut en enkät till stora kedjor som säljer energidrycker, de enda som inte svarade var Hemmakväll.

Frågor:
1. Har ni någon åldersgräns för att köpa energidryck?
2. Tycker ni att det borde finnas en lag som reglerar åldersgränsen?

Claes Salomonsson, presschef Axfood (Willys och Hemköp):
1. Ja, 15 år.
2. Ja, det skulle underlätta.

Jan Richert, buying director Netto:
1. Ja, 15 år
2. Ja, det är alltid bättre om det finns en tydlig lag vad som gäller. Jag har svårt att bedöma vilken ålder som lagmässigt vore mest rätt. Vi har valt att utifrån övriga marknaden lägga oss på samma nivå i dagsläget.

Mattias Eriksson, produktchef dryck och hälsa på Reitan convenience Sweden AB (Pressbyrån och 7-eleven):
1. Ja, vi har 15-årsgräns för köp av energidryck i våra butiker
2. Vi på Reitan införde redan 2009 en åldersgräns på energidryck och var därför en av de första i landet att införa detta. Vi välkomnar en tydligare reglering som gäller hela branschen. På så sätt blir det även tydligare för alla kunder.

Tobias Rydergren, presschef på Coop:
1. Ja, 15 år.
2. I dag finns en branschöverenskommelse inom dagligvaruhandeln med en åldersgräns på 15 år och det vore bra om det vore samma gräns inom all handel. Om det behövs en lag för det eller om det kan ske på frivillig basis har vi ingen synpunkt på.

Emelie Ericson, pressansvarig hos Ica gruppen:
1. Ica centralt rekommenderar en åldersgräns på 15 år. Men Ica-butikerna drivs och ägs av sina egna handlare och de bestämmer själva hur de gör.
2. Vi ser gärna att åldersgränsen lagstadgas så att alla i branschen lyder under samma regler.

Therése Hultén, pressansvarig på Lidl Sverige:
1. Lidl Sverige har slutit en branschöverenskommelse om 15-årsgräns för inköp av energidrycker som vi självklart följer.
2. Svensk dagligvaruhandel har gjort bedömningen att lagstiftning kring åldersgräns bör utredas. Framför allt utifrån ett folkhälsoperspektiv men också för att säkerställa likvärdiga konkurrensvillkor.

Här är länderna med förbud mot energidryck

Flera länder, däribland några av våra närmaste grannländer, har eller har haft förbud kopplade till försäljning av energidryck.

Norge, Danmark och Frankrike var bland de första länderna i Europa att begränsa försäljning av energidrycker. Men i dag är de förbuden hävda.

Frankrike hade exempelvis under tolv år ett förbud mot Red Bulls originalrecept med ämnet taurin i, eftersom myndigheterna var oroliga över taurinets skadeverkningar. Istället såldes en variant utan ämnet i. Men landet tog bort förbudet 2008 efter beslut i Europeiska unionens domstol.

I dag sticker istället två av våra grannländer i öst ut när det gäller att begränsa försäljningen av energidryck.

2014 förbjöd Litauen energidrycker till personer under 18 år.

– Det är en revolutionär utveckling i världen: vi har inte hittat ett enda land som har den här typen av förbud. De flesta länder har bara rekommendationer. Vi är först, sa då landets hälsominister Almantas Kranauska till nyhetsbyrån AFP.

Två år senare följde grannlandet Lettland efter. Förbudet om försäljning till underåriga i Lettland och Litauen gäller drycker som innehåller en viss mängd koffein och vissa centralstimulanser som taurin och guarana.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset