Skåne

Medveten snabbmat utan finess

Medveten snabbmat utan finess
Medveten snabbmat utan finess

Metro har testat stans mest instagrammade street food. Bra lagad snabbmat är onekligen önskvärt – men portionerna skulle kunna vara större.

Ett vanligt förekommande motiv på Instagram just nu är en hamburgare från Casual Street Food. Minst fem bilder i veckan dyker upp på burgare i olika vinklar från den nyöppnade lilla hamburgerbaren i närheten av Möllan.

Vad är det då som gör att alla vill visa upp att de varit just här? Jo, Casual Street Food prickar av en rad statuspoäng.

Bra streetfood lagat från grunden. Mer trendriktigt kan det inte bli. I storstäder som Chicago och NY har snabbmat med kvalitet stormat upp och gett stadsborna tacotrucks med överlägsen mexikansk snabbmat och burgare där köttet inte längre är en platt processad frysbiff från en tveksam industri utan från kor som fått beta fritt hos en bonde som nämns vid namn.

Casual Street Food ligger helt rätt vid Möllan där medvetenheten kring trender är som störst i Malmö och där status visas genom rätt kläder, rätt åsikter och rätt mat. Om du lägger upp en bild där du äter hamburgare, och då pratar vi riktiga hamburgare gjort på en krog med ett etiskt ställningstagande är saken biff och du kan titulera dig trendmedveten.

På Casual Street Foods meny står det att köttet kommer från kor som betar fritt. 10 av 10 statuspoäng. Surdegsbröd från Patisserie David, 7 av 10. På Facebook lägger de upp bilder på egenpicklade ägg. 10 av 10 statuspoäng.

I den lilla lokalen med fönster mot gatan, vinröda dinerbås och hiphop från 1995 beställer man vid baren. Alla burgare är basvarianter med saftigt kött och luftigt bröd. Smält cheddar och söt karameliserad lök är gott men vi hade väntat oss mer finess.

Portionerna är aningen små, förutom den kryddiga rejäla lammkorven med en majonnästung fänkål som är en riktigt bra variant av stabbig snabbmat. Fish taco är en nätt rätt. Tre små bröd modest fyllda med fint friterade bitar vit fisk och mangosallad som kunde ta i mer. Några tuggor är tama, andra får skjuts av hackad chili.

Tro inte att en hype föds av sig själv. Ägarna har jobbat inom reklam och vet precis vad som är skillnaden mellan att öppna krog och att skapa ett koncept. Vilket kan vara skillnaden mellan flopp och succé.

Genom att använda Facebook och en blogg där de lägger ut allt från spellistor till bilder från köket bygger de sitt varumärke och skapar en personlig relation till gästerna innan de ens varit där. Och nu måste du också dit. Glöm inte att ta en bild.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Weekend