Jens Hofer tillsammans med Ninjas in Pyjamas tidigare League of legends-lag.
Jens Hofer tillsammans med Ninjas in Pyjamas tidigare League of legends-lag.

Negativitet, frustration och dålig kommunikation kan enkelt avgöra en match. Här delar Ninjas in Pyjamas mentala coach Jens Hofer med sig av sina tips på hur man undviker drabbas av mentala blockeringar när man spelar.

MISSA INTE: Se alla avsnitt av Esport-tv här!

Esportens historia är full av otroliga comebacker och stenhårda så kallade ”chokes” – genomklappningar. Att hitta den exakta förklaringen till många av dessa ögonblick är svårt. Men att det handlar om mental styrka eller svaghet kan nog många skriva under på.

– Alla lag kommer att hamna i tuffa situationer. Det är då den kontinuerliga förberedelsen som görs inför dessa krävande situationer kommer avgöra hur pass väl ett lag eller en individ hanterar esportens största utmaningar, säger Ninjas in Pyjamas mentala coach Jens Hofer.

Att våga lita på sin egen förmåga och kunna ta snabba beslut utan tvekan under spelets gång är viktiga bitar för att undvika mentala blockeringar enligt Hofer som förutom NiP även har jobbat för Fnatic.

LÄS MER: Faze-coachen om nyckeln till förstaplatsen på världsrankningen

– Om vi tar en CS-match som exempel där ett lag vinner flera rundor på rad. Då hamnar spelarna oftast i ett mentalt läge där de spelar helt instinktivt utan rädsla för eventuella misstag eller resultat. De är ”i zonen”, säger Jens Hofer.

Den direkta motsatsen till att vara ”i zonen” är när man klappar igenom och motståndarna plötsligt flåsar en i nacken. Då är risken stor att man börjar överanalysera situationen.

– Tendensen kan bli att man spelar mer tveksamt för att undvika misstag. Detta bär med sig att man tappar flytet i spelet och det är ofta i dessa lägen man pratar om att ”choka”, säger Hofer.

Alla som spelar har nog varit där någon gång och vet hur svårt det kan vara att hitta tillbaka när man väl börjar förlora. Men det finns några viktiga punkter för att lyckas.

LÄS MER: Superflopp för Ninjas in Pyjamas – missar tredje majorn i rad

– När man kommer till en sådan situation så är kommunikationen en drivande bit. Om man lyckas hålla uppe den positiva energin i snacket och fortsätter fokusera på lösningar då finns det alltid en chans att steg för steg ta sig tillbaka in i matchen. Blir det tystare och tystare och mer negativt då blir det också svårt att hämta sig, säger han.

Att lämna de negativa känslorna utanför spelet är också ett av knepen för att hämta sig efter en tung förlust.

– Det absolut viktigaste är att man klarar av att ha en konstruktiv reflektion efteråt som inte baseras på de emotionella. De lagen som inte kommer igen är de som koncentrerar sig på frustrationen i stället för lösningar. Det man ska tänka på är vilka bitar man vill ta med sig och vad som måste göras bättre, säger Jens Hofer.

LÄS MER: Otroliga vändningen i Worlds – Fnatic vidare till slutspel

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset