I dagarna kommer hårdrockslegendarerna Metallica till Sverige för dubbla spelningar i Globen. Har du helt lyckats missa vilket bandet är? Här kommer en grundkurs i Metallica och deras kopplingar till Sverige.

Stilbildande sedan början av 80-talet

Metallica var med och skapade thrash metal i början av 80-talet, en subgenre framför allt förknippad med ett snabbt tempo. Bandet blev under 80-talet en del av det som kommit att kallas thrash metals ”big four”, tillsammans med Slayer, Megadeth och Anthrax. Sedan 1983 har bandet bland annat släppt tio studioalbum.

Bland de erkännanden som Metallica fått tillhör att bli invalda i den amerikanska Rock and roll hall of fame, 2009, och att få det svenska Polarpriset i år. ”Genom virtuost ensemblespel och en mångdubbling av tempot har Metallica tagit rockmusiken till platser där den aldrig varit förut” skrev juryn i sin motivering. Utmärkelsen möttes av både glädje och kritik, och i Metro förklarade musikjournalisten Fredrik Strage att Metallica var värda priset, men att ett annat band kunde ha fått förtur:

– Slayer hade varit mer intressanta pristagare än Metallica. De är ännu hårdare och svettigare.

Metallica och Sverige

Metallicas första konsert i Sverige ägde rum på Göta Lejon i Stockholm 1984 på turnén efter skivan ”Ride the lightning”.

– Vi var helt chockade över hur många det var som kände till oss redan då. Jag minns att vi gick ut i publiken och skrev autografer till nästan alla som var där, sa Kirk Hammet i en intervju med Aftonbladet 2009.

Efter det har Metallica gjort totalt 22 konserter på svensk mark. Senast bandet skulle göra två spelningar i Globen fick dock publiken på konsert nummer två vända hem. Dåliga ostron gav James Hetfield matförgiftning och resten av bandet fick gå upp på scenen och leverera de dåliga nyheterna till publiken, bara en timme innan konserten skulle börja. Bandet kom tillbaka några månader senare för en extrainsatt konsert och då hade man tryckt upp t-shirts med en parafras på texten till låten ”Seek and destroy”: ”Stockholm, on our way. Oysters, he will pay. Dying, one thousand deaths. Stockholm spoilt your day”.

”Kill ‘em all”, ”Master of puppets”, ”Metallica” och ”Lulu”.

Ett urval ur diskografin

Debuten: ”Kill ’em all” (1983). Skulle egentligen heta ”Metal up your ass”. Skivbolaget var tveksamt till hur bra titeln skulle sälja och sa nej. ”Kill ’em all” sa basisten Cliff Burton om skivbolaget – och en ny titel var skapad.
Klassikern: ”Master of puppets” (1986). Ansedd av många fans och kritiker som Metallicas – och en av hårdrockshistoriens – bästa skivor. 2015 listades den i det amerikanska nationella inspelningsregistret, där man samlar skivor och inspelningar av historisk, kulturellt eller estetiskt värde.
Storsäljaren: ”Metallica” (1991). Även kallad ”The black album” på grund av det svarta skivomslaget. Gjorde Metallica till ett av världens största band, med låtar som ”Enter sandman” och ”Nothing else matters”. 2016 hade skivan sålt 16,4 miljoner exemplar i USA.
Fiaskot: ”Lulu” (2011). Ett samarbete mellan Metallica och Lou Reed lät som en bra idé på pappret – men skivan visade sig bestå av spoken word och avantgarde-metal som få uppskattade. Metros recensent Christoffer Röstlund Jonsson gav den en överkryssad glob och skrev att ”uselheten är för osannolik, poesin för patetisk, musiken för icke-existerande”.

Drog fildelare inför rätta – och blev hatade

Ett av de största bakslagen för Metallica kom år 2000 när bandet stämde fildelningssajten Napster. Det var när en demoversion av låten ”I disappear” läckte och plötsligt spelades på radio som bandet upptäckte att hela diskografin fanns att ladda ner gratis. I sak hade Metallica rätt – det är olagligt att dela med sig av copyrightskyddad musik gratis. Men i fansens ögon blev bandet bortskämda rockstjärnor med miljoner på kontot som gav sig på en liten startup som gjorde musik tillgänglig för alla.

– Jag vill inte ha något mer med Metallica att göra. Jag ska förstöra alla cd-skivor jag har med dem, säger ett före detta fan i ett nyhetsinslag som finns med i dokumentären ”Some kind of monster”.

I slutändan vann Metallica och flera andra musiker och skivbolag som stämt Napster. Fildelningstjänsten gick i konkurs.

I en intervju med Huffington Post 2013 berättade Lars Ulrich att bandet inte var beredda på ”skitstormen som vi hamnade i”, men förklarade också att det inte handlade om pengarna.
– Det handlade om kontroll. Om vi vill ge bort vår musik gratis så gör vi det, men det ska vara vårt val, sa Ulrich.

Cliff Burton.

Tragiska Sverigekopplingen: Basisten dog i bussolycka

Tidigt på morgonen den 27 september 1986 dog Metallicas basist Cliff Burton utanför Ljungby, Småland. Bandet var på väg från en spelning i Solnahallen i Stockholm kvällen innan för att spela i Köpenhamn senare samma dag när bussen voltade. Cliff Burton hamnade under bussen och dog.

– Det tog dagar och veckor att ens förstå att det hade hänt. Det var så surrealistiskt, har Lars Ulrich sagt i en intervju med musikkanalen VH1.
2006 restes en minnessten för Cliff Burton nära olycksplatsen och 2016, när det var 30 år sedan Burton dog, berättade en boende i närheten av platsen för Kvällsposten att det hade kommit folk från Danmark, Tyskland, England och Mexiko för att besöka minnesstenen.

För den som vill höra Cliff Burtons sista konsert så finns en bootleginspelning från Solnahallen på en deluxutgåva av ”Master of puppets”.

Metallica

• Bildades 1981 i Kalifornien och består av James Hetfield, Lars Ulrich, Kirk Hammet och Robert Trujillo.
• Är ute och turnerar efter 2016 års skivsläpp ”Hardwired… to self-destruct” och spelar i Globen på lördag och måndag.
• Några av bandets mest kända låtar är ”Noting else matters,” ”Enter sandman” och ”Master of puppets”.

Metallica-fan sedan 1991: ”Kanske inte så relevanta på skiva längre – men alltid sevärda live”

Ett av fansen som kommer att vara på plats i Globen är Erik Persson, ena halvan av podcasten ”Metalpodden” och ett Metallica-fan sedan länge.

– Jag började lyssna på Metallica 1991. Jag lånade två skivor av en klasskompis, ”Metallica” och ”Ride the lightning”, och blev fast. Jag gillade Kiss och sådär, men Metallica var mer mörkt och inte lika ytligt.

Hur ser relationen ut i dag?
– Det är inte så att jag lyssnar på Metallica dag och natt, det är ganska sällan egentligen. Men de finns alltid där och är starkt förknippade med min uppväxt på en massa sätt. Alla konserter man har varit på, alla upplevelser…

Erik Persson har lyssnat på Metallica sedan 1991.

Alla skivor har inte mottagits lika väl av fansen och kritikerna. Har du känt dig ointresserad av Metallica någon gång?

– Jag kan tycka att perioden mellan ”Death magnetic” och senaste skivan tog lite för lång tid. När de kommer hit till Europa varje sommar och försöker hitta på något nytt utan att ha en ny skiva i bagaget så blir man inte intresserad på samma sätt. Festivalen STHLM Fields till exempel när de lät fansen rösta på vilka låtar de skulle spela, det var ett inte så lyckat exempel.

Hur beskriver du Metallica som liveband för någon som aldrig har sett dem?
– De har ju haft en lång karriär och har skrivit allt från speed metal till en countryballad, och det tycker jag speglar sig live. Det blir väldigt varierat. Sen kan man fråga sig ”är Metallica relevanta 2018?”. Kanske inte på skiva, det är svårt att vara det snart 40 år in på karriären, men de är alltid sevärda live.

Vad har du för förväntningar på årets spelningar?
– Det blir kul, det kommer bli bra stämning. Det har blivit en grej att jag och polarna har försökt se dem i så många länder som möjligt, men det blir ett annat drag när de spelar i Sverige. Det känns som att det är mer tryck och riktiga fans – i Tyskland kunde de inte ens låttexterna…

Eriks topp tre konserter med Metallica

3. Tallin, 13 juni 2006.
– 2006 firade de 20-årsjubileum med ”Master of puppets” och spelade hela skivan. De hade specialgjorda filmer till varje låt i bakgrunden, och det var 75 000 personer i publiken.

2. Münchenbryggeriet, Stockholm, 17 november 1997
– Bandet gjorde marknadsföring för ”Reload” och gjorde en kort klubbturné. Det var väldigt intimt – inga effekter, bara Metallica rakt upp och ner och coola låtval.

1. Berlin, 19 november, 1999.
– I samband med att de skulle släppa liveskivan ”S&M” som de spelat in med en symfoniorkester i San Francisco ett halvår tidigare så körde de ett gig i USA och ett gig i Europa tillsammans med symfoniorkestrar. Jag och en polare lyckades få tag på biljetter och körde ner till Berlin. Man blev inledd till sin plats, det var paus i mitten och det var folk som var klädda i frack. Det var en konstig blandning, men häftigt.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Metallica musik