Under våren kommer Metro och ÖppnaDörren att ge sig ut på turné med en serie event där framstående integrationsprojekt ska lyftas upp och prisas.
Under våren kommer Metro och ÖppnaDörren att ge sig ut på turné med en serie event där framstående integrationsprojekt ska lyftas upp och prisas.

Driver du eller någon du känner en verksamhet som skapar jobb eller bostäder till Sveriges nyanlända? Eller som hjälper nyanlända att lära sig svenska? Om svaret är ja, nominera dig själv eller din vän till ”Årets Dörröppnare” – ett nyinrättat pris som korar Sveriges bästa integrationsinitiativ. Priset delas ut under Politikerveckan i Järva i juni.

Sverige behöver hitta lösningar på integrationsfrågan och Sveriges beslutsfattare, opinionsbildare och näringsliv behöver förebilder när det gäller sociala innovationer inom integration. I samarbete med CSR Sweden, rekryteringssajten Just Arrived, kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson och startup-aktören Pitchbar drar mediehuset Metro och Axfoundations integrationsinitiativ ÖppnaDörren därför igång en omfattande kampanj från Umeå i norr till Malmö i söder.

Kampanjens syfte är att lyfta Sveriges bästa integrationsinitiativ på temat jobb, bostad och språk i samtliga Metros redaktionella kanaler och på scen genom ett antal olika eventaktiviteter på plats i Umeå, Stockholm och Malmö under våren 2018.

– Integration är en av Metros redaktionella hjärtefrågor som kommer att lyftas ytterligare under valåret 2018 i form av reportage, krönikor och en lång rad fysiska events. Vår redaktionella linje ska vara konstruktiv och lösningsfokuserad, säger Metros publisher Thomas Eriksson.

Thomas Eriksson är publisher på Metro.

Med start idag går Metro och ÖppnaDörren ut med ett upprop riktat till Sveriges sociala entreprenörer och allmänhet som uppmanas skicka in sin ansökan till det av Metro nyinrättade integrationspriset Årets Dörröppnare. Sista ansökningsdagen är den 30 april.

De bästa bidragen bjuds därefter in till en så kallad Pitchbar som anordnas i Umeå, Stockholm och Malmö, där 10 initiativtagare i varje region får möjlighet att presentera sitt koncept inför en jury. Processen kan liknas vid en klassisk Dragons´ Den, där entreprenörer och visionärer får chans att förvandla sina affärsdrömmar till verklighet.

– I vårt fall handlar det om att vaska fram landets bästa integrationsinitiativ som nu ges möjlighet att skalas upp och spridas vidare, säger Jenny Hedelin, som ansvarar för mediehuset Metros eventaffär.

De initiativ som går vidare till final lyfts därefter fram på scen inför en publik bestående av beslutsfattare, opinionsbildare och näringslivsrepresentanter under tvådagars-eventet Integrationsdagarna som går av stapeln i Umeå, Stockholm och Malmö i maj, och som består av en konferensdag och en match-making-dag mellan arbetsgivare och arbetssökande.

Vinnaren av Årets Dörröppnare koras slutligen vid en ceremoni under Järvaveckan i juni, som kommer att live-sändas. Övriga kvalificerade bidrag arkiveras i en databas som så småningom kommer att göras tillgänglig för allmänhet och företag i privat- och offentlig sektor.

 

Så anmäler du dig

Så här anmäler du dig till Årets Dörröppnare, som korar Sveriges bästa integrationsinitiativ under politikerveckan i Järva i juni 2018:

  1. Fyll i anmälan här.
  2. Tryck på ”Skicka”
  3. Inom kort får du ett email med en länk till ett webbformulär som du fyller i.
  4. En eventuell antagning till Pitchbar kommer att meddelas dig inom en månad
  5. Lycka till!

 

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset