Fredrik Tideman, Niklas Wennergren och John Bark ingick i gruppen som tog fram Metros nya design.
Fredrik Tideman, Niklas Wennergren och John Bark ingick i gruppen som tog fram Metros nya design.

I höstas gjorde Metro om designen i papperstidningen. Nu får redesignen en utmärkelse i den internationella tävlingen Society for news design.

Det var den 4 september som Metro lanserade en av de största uppdateringarna av formen i tidningens historia. Bland annat byttes den gröna färgen i loggan ut mot en mer modern turkos, samtidigt som tidningen fick nya temaavdelningar och ett starkare nyhetsfokus.

Nu prisas redesignen av Society for news design, en organisation som uppmärksammar tidningsdesign världen över. I kategorin “redesign” i årets tävling får Metro en Award of excellence.

Det var dags för Metro att flytta fram positionerna formmässigt. Vårt mål var att skapa en stark nyhetslook som samtidigt öppnade för en generös magasinsdesign till helgen. Det är både glädjande och smickrande att SND:s internationella jury uppmärksammade och belönade våra genomgripande förändringar, säger John Bark, creative director.

I gruppen som jobbade med den nya formen ingick förutom John Bark även Niklas Wennergren, redigerare; Fredrik Tideman, printredaktör samt Viktor Ander, tidigare printchef på Metro.

– Vi är otroligt stolta över att ha kompetensen att göra det här inhouse med egna duktiga formgivare. Med det vet vi att vi kan leverera en snygg tidning varje dag, säger Henrik Ek, editionschef.

I slutet av mars äger Society for news designs gala rum i New York. Andra svenska tidningar som tilldelades priser i år var Svenska Dagbladet och Dagens Industri.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset