BLUFF. I reklamen står det att mobiltelefonens batterier räcker i över 300 timmar.
I verkligheten räcker de sällan ens hälften så länge.
Det bekräftar i dag både Sony Ericsson och Nokia för metroteknik.se. De passningstider som tillverkarna anger i reklamen gäller bara om telefonen har nästan full täckning och inte flyttas mellan olika master. Något som inte är fallet när det gäller hur de allra flesta telefoner används.
– Det kan skilja sig ganska mycket från verkligheten. Passningstiden gäller ju om man inte gör något alls med telefonen och den har optimala förhållanden, säger Andreas Lundin, försäljningschef för Skandinavien på Nokia.
Att den faktiska passningstiden och den som anges i reklamen kan variera med över en vecka är inget tillverkarna tar hänsyn till.
– Ja, jag köper att det finns en risk att man som konsument missuppfattar de här siffrorna, men för oss är det väldigt svårt att säga hur någon använder sin mobil, säger Per Alksten, nordisk produktmarknadschef för Sony Ericsson.

Enligt mobiltillverkarna är det svårt att räkna ut hur en telefon kommer att användas. Därför anges i stället optimalvärden som en konsument knappt kan få ut av sin telefon.
Ett batteri anges därför hålla ”upp till” exempelvis 300 timmar när i själva verket telefonen bara genom att flyttas mellan olika mobilmaster laddar ur betydligt snabbare.
– Även om man använder termen ”upp till” i marknadsföringen så får det ju inte avvika hur mycket som helst. Om batteritiden baseras på ett användningssätt som inte kommer i fråga för konsumenten och detta inte anges, kan det uppfattas som vilseledande, säger Magnus Kempe, jurist på Konsumentverket.
Magnus Kempe menar att inga så kallade laboratorieförhållanden borde användas i reklamen och han framhåller bilindustrins tester.
– Jämför man med test av bensinförbrukning på bilar så testas alla bilar enligt en standard under förhållanden som liknar de som bilen ska användas i. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset