UTMANARE. Microsofts kontorspaket Office hotas nu från flera håll. Google, Red Hat och Coral vässar sig alla i striden om företagsmarknaden. Och det främsta konkurrensmedlet är priset på kontorspaketen.
– Kunderna inom främst små och medelstora företag letar hela tiden efter nya sätt att pressa kostnaderna. Med öppen källkod som vi erbjuder blir det billigare för kunden och de slipper dessutom dyra licensavtal säger Magnus Svensson, försäljningschef på Red Hat i Norden.

UI förra veckan lanserade Google sin version av ett webb-baserat kontorsprogram – Google Apps Premium Edition. Inom kort ger sig dessutom Red Hat ut på en Europaturné för att marknadsföra sin produkt. Senast in i striden kom Corel med kontorsprogrammet WordPerfect Lightning, som även det är webb-baserat och liksom Google Apps erbjuder ett företagspaket med ordbehandlare, kalender, e-post och adressbok.

Fredrik Niklasson, ansvarig för storkunderna på Google Norden, menar att Microsoft nu måste acceptera att samexistera med andra företagspaket.
– Vi har inga problem med att samexistera med vårt företagspaket sida vid sida med Microsofts Office. Det är bara en naturlig utveckling av marknaden. Microsoft säger nog samma sak som vi – att de måste samexistera med oss, säger Fredrik Niklasson.

Men på Microsoft har man kanske inte riktigt samma ödmjuka inställning till sina växande konkurrenter.
– Google är en ny aktör och vi tar all konkurrens på allvar, säger Anita Arkéus- Åsheden, ansvarig för plattformsstrategin på Microsoft Sverige.
Hon vill ogärna jämföra till exempel Googles produkt med Microsofts egna Officepaket.
– Det är inte samma typ av äpplen, eller ens samma typ av fruktkorg, säger hon.
Däremot välkomnar hon generellt all konkurrens. Speciellt med tanke på att Microsoft under 18 års tid utvecklat sitt Officepaket i tät dialog med användarna.
– Konkurrens i sig gör att vi alla tänker till, säger Anita Arkéus-Åsheden.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset