Mille Berg jobbar som fastighets- och säkerhetsansvarig på Subtopia. Utöver det är hon ansvarig för artistsäkerhet under Stockholm Pride och har kört sin motorcykel i Pridetåget sedan 80-talet.
Mille Berg jobbar som fastighets- och säkerhetsansvarig på Subtopia. Utöver det är hon ansvarig för artistsäkerhet under Stockholm Pride och har kört sin motorcykel i Pridetåget sedan 80-talet.

Hon har gått i Prideparaden innan det knappt ens kunde kallas en parad. Mille Berg har kört sin motorcykel längst fram i Pridetåget sedan 80-talet och sedan dess har mycket hunnit hända. För Metro berättar hon om vad som var bättre förr – och vad som är mycket bättre i dag.

Under 70- och 80-talet brukade en grupp människor samlas på Sveavägen med plakat och banderoller för att uppmärksamma homosexuellas rättigheter i Sverige. På den tiden kallades det Frigörelseveckan och Mille Berg, 56, minns tillbaka på den tiden då en av de viktigaste frågorna de kämpade för var att samkönade äktenskap skulle legaliseras.

– På den tiden var det mer kamp och demonstration, i dag är det mindre kamp och mer karneval och party. Det är både på gott och ont. Många tycker att vi måste fortsätta kämpa och det är också en av anledningarna till att jag åker i tåget varje år, säger Mille Berg.

LÄS MER: Fem framsteg för hbtq-personers rättigheter i världen det senaste året

När Mille Berg säger ”åker” syftar hon på när hon kör sin vinröda Honda Goldwing GL 1500 längst fram i tåget, likt hon gjort sedan 80-talet. Mille fick idén från tjejerna i den amerikanska motorcykelklubben Dykes on Bikes. Under åren anslöt sig fler tjejer och numera är deras motorcykeltrupp ett välkänt intro till Stockholm Pride.

Utöver Prideparaden är även Mille Berg ansvarig för artistsäkerheten inne i Prideparken. Något som hon tycker visar hur inställningen till Pride har förändrats i samhället under åren är att hon i dag får ha på sig sin uniform från Försvarsmakten, där hon är aktiv som frivillig hemvärnssoldat. Tidigare tilläts de inte att bära sina uniformer under paraden eftersom uniformsreglementet förbjuder uniform vid politiska manifestationer. Men 2008 slogs det fast att Prideparaden inte är en politisk manifestation.

– Det är jätteskönt att känna stödet uppifrån, att de är stolta över det man gör. Det är skillnad mot tidigare, det hade inte kunnat hända förr. Då fick man ju smyga.

LÄS MER: Experten: Därför ska du besöka en Pridefestival i sommar

Under slutet på 90-talet och en bit in på 2000-talet låg Prideparken i Tantolunden på Södermalm, vilket också var slutdestinationen för Prideparaden då. Känslan av att köra genom Slussen och upp på Hornsgatan till en väntande publik glömmer Mille Berg aldrig.

– Det var bara ett hav av människor och alla vrålade ens namn. Då fick man ståpäls.

Sedan 2013 är Pride Park beläget på Östermalms IP, men enligt Mille Berg var det bättre förr. Istället för upploppet på Hornsgatan går nu slutspurten genom ett par kvarter på Östermalm där det varken finns bostadshus eller människor.

– Det är skittråkigt den sista biten jämfört med folkfesten som brukade vara på Hornsgatan.

LÄS MER: Experten listar: 5 Pridefestivaler i världen du måste besöka

Trots att hon har varit med länge blir hon fortfarande blir alldeles varm inombords när hon ser de regnbågsfärgade flaggorna vaja över staden under Prideveckan.

– Det känns som att vår kamp har gett resultat. Både i form av att synligheten i samhället har blivit mycket större, men också när det kommer till rättigheter som partnerskap och giftermål. Det är inte så att jag tycker att jag har varit med och påverkat politiken, men däremot synligheten i samhället.

Om Mille Berg

Ålder: 56.

Bor: Stockholm.

Gör: Fastighets- och säkerhetsansvarig på Subtopia, som fungerar som ett centrum för kultur och kreativitet i Botkyrka. Jobbar även med Stockholm Pride, i år Europride, där hon är ansvarig för artistsäkerhet.

Övrigt: Är med i Dykes on Bikes, en grupp som varje år leder Prideparaden på sina motorcyklar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset