"Läs bokens första kapitel vid skrivbordet, det andra vid köksbänken och det tredje på toalettlocket", tipsar Mattias Ribbing.
"Läs bokens första kapitel vid skrivbordet, det andra vid köksbänken och det tredje på toalettlocket", tipsar Mattias Ribbing.

Mattias Ribbing är trefaldig svensk mästare i minne och föreläser i hjärnträning med fokus på att lära sig nya saker mer effektivt. Han menar att studenter ofta jobbar emot sin egen hjärna genom att plugga på helt fel sätt. Här är hans 4-stegsguide till hur du tränar upp ditt minne och minskar ångesten i tentasalen.

Steg 1 – Sammanfattningar
Börja aldrig med att läsa kurslitteraturen. Börja istället med att plöja igenom alla kortare sammanfattningar du kan hitta i ämnet. Googla fram texter, läs föreläsningsanteckningar och titta i kurslitteraturen efter sammanfattningar i slutet av kapitlen. Det nya du lär dig måste kopplas till sådant du redan kan och förstår. Hjärnan skapar som ett skelett av alla sammanfattningar och när du tar sedan tar itu med kurslitteraturen kan din hjärna ta in mer eftersom den redan hört mycket innan.

LÄS MER: Därför får du minnesluckor när du super – och så farligt är det

Steg 2 – Positionsinlärning
Har du någon gång lyssnat på en låt när du varit på en speciell plats, för att vid ett senare tillfälle kunna minnas den här platsen och exakt vad du gjorde när du hörde låten? Det kallas för positionsinlärning. Att bara sitta vid skrivbordet och plugga är slöseri, försök i stället byta plats ofta. Läs bokens första kapitel vid skrivbordet, det andra vid köksbänken och det tredje på toalettlocket. På det sättet ger du din hjärna olika mappar för lagring.

Steg 3 – Avsnittsbilder
Föreställ dig att varje rubrik i varje kapitel du läser har en egen, tredimensionell bild. Om du läser om ekonomi kan du föreställa dig en sedelbunt. Försök visualisera att sedelbunten svävar framför dig i luften medan du läser avsnittet. Det blir lättare att komma ihåg vad som stod på sidan om du kan associera det till bilden och om du någon gång under studierna sett en viss bild kan hjärnan lättare hitta tillbaka den.

Steg 4 – Pomodorometoden
Något av det viktigaste när du vill plugga effektivt är att du alltid sätter en tidsbegränsning. Det optimala är att du sätter en klocka på 25 minuter och jobbar utan störningsmoment under den här tiden. När klockan ringer tar du fem minuters paus. Upprepa upp till fyra gånger innan du tar en paus på 15 minuter. Det gör att hjärnan slappnar av och inrättar sig efter de regler du satt upp för den.

LÄS MER: Vägen till världens bästa minne

Fakta: Om Mattias Ribbing

Gör: Föreläser och utbildar i hjärnträning där fokus ligger på hur vi kan lära oss nya saker på ett mer effektivt sätt.

Bakgrund: Trefaldig svensk mästare i minne och jobbade tidigare som lärare.

Böcker: Författare till ”Vägen till ett mästarminne” och ”Vägen till maxade betyg”.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset