Carl Idermark 24, volontärarbetare, Stockholm: – Jag brukar köpa ekologisk mjölk. Om det började bli upp emot 12 kronor så skulle jag inte handla lika mycket.
Carl Idermark 24, volontärarbetare, Stockholm: – Jag brukar köpa ekologisk mjölk. Om det började bli upp emot 12 kronor så skulle jag inte handla lika mycket.

Arla har hållit nere priserna för att minska konkurrenternas lönsamhet. Enligt en granskning som Veckans Affärer har gjort pågår ett ”mjölkkrig”.

Priserna på mejeriprodukter väntas stiga de närmaste åren – och den planerade sammanslagningen av Arla Foods och Milko kan höja prislappen ytterligare.

Enligt en granskning av ”mjölkkriget” som Veckans Affärer gjort har Arla medvetet hållit nere mjölkpriserna för att urholka lön­samheten för sina konkurrenter. I sommar har Milko tvingats sänka ersättningen till sina bönder med 60 öre per liter mjölk. När Milkos ekonomi är så pass dålig hoppas Arla få köpa upp konkurrenten – samtidigt försöker man locka till sig Milkos bönder genom att erbjuda dem betydligt högre ersättning, enligt Veckans Affärer.
– Om priset till lantbrukarna höjs så följer en naturlig prishöjning i butik – om än med viss eftersläpning, säger Harald Svensson, chefsekonom på Jordbruksverket.

Arla har 95 procent av marknaden i Danmark och där höjde företaget mjölkpriset till butik med 6 procent i vintras.

Oavsett om fusionen Arla och Milko blir av eller inte talar en prognos från OECD, Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, för en prishöjning.
– OECD menar att prisnivån på mejeriprodukter kommer att stiga under den närmaste tioårsperioden, i varje fall motsvarande 1 procent om året. Det gäller globalt men eftersom Sverige och EU har bra kontakt med den internationella marknaden, så brukar vi följa den globala utvecklingen, säger Harald Svensson.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset