Moa Marteby hade beställt en ny telefon – men förpackningen var tom, så när som på elsladden och hörlurarna.
Moa Marteby hade beställt en ny telefon – men förpackningen var tom, så när som på elsladden och hörlurarna.

Moa Marteby hämtade förväntansfullt ut sin nya telefon från butiken. Men när hon öppnade paketet fick hon en snopen överraskning. – Jag hade förväntat mig att fixa med min nya mobil, men det sket sig.

På fredagen hämtade Moa ut en efterlängtad försändelse från paketutdelningen på den lokala matbutiken i Helsingborg. En sprillans ny Iphone 7 väntade i förpackningen – trodde hon.

Men när hon öppnade kartongen såg hon snabbt att plasten saknades på själva mobilförpackningen. Inuti låg bara kontakten och hörlurarna. Mobilen hade någon plockat ur.

– Jag körde till Tre-butiken direkt och de hade aldrig varit med om detta. Jag fick prata med kundtjänst och de spärrade mobilen och jag fick polisanmäla det hela, säger Moa Marteby.

LÄS MER: Varning för bluffartiklarna – du får inte en Iphone för 9 kronor

Eftersom Moa anmälde händelsen och spärrade det nya abonnemanget kommer hon troligtvis inte lida någon ekonomisk skada.

– Inte vad jag vet för tillfället. Jag själv tycker väl inte att jag ska drabbas eftersom det är min operatörs koncept att skicka ut mobilerna så, säger hon.

Både personalen i Tre-butiken och polisen hon anmälde händelsen till beskriver hon som chockade. Själv misstänker hon att telefonen försvunnit någon gång under leveransen.

– Min första tanke är det är någon som jobbar på Postnord som velat ha en telefon och snott den. Jag kan inte tänka mig att den har försvunnit på något annat sätt. Jag pratade med Tre och de sa ju att ja, de skickar inte tomma paket.

LÄS MER: Det här klagar vi på hos posten

När Metro pratar med Postnord menar de att Moa gjort helt rätt i att reklamera försändelsen.

– Det är så vi upptäcker de här personerna, när vi får reklamationer och börjar se ett mönster. Om det varit på ett visst ställe där många paket har försvunnit till exempel, så har vi utredare och poliser som arbetar med sådant, säger Anne Jiremar, kommunikatör hos Postnord.

Hon berättar att den här typen av stölder förekommer, även om det är ovanligt.

– Självklart ser vi oerhört allvarligt på det här. Det är kundernas gods som vi har fått förtroende att hantera och det måste vi vårda. När vi får den här typen av misstankar lägger vi stora resurser på att hitta den som skulle vara oärlig och en sådan person kan inte fortsätta arbeta hos oss heller.

LÄS MER: Test Iphone 7 och Iphone 7 Plus – så bra är Apples nya vattentåliga mobiler

Även operatören Tre bekräftar att den här typen av stölder förekommer även om det är ovanligt. Pr-chef Kamran Alemdar skriver i ett mejl:

”Om en produkt försvinner på det sätt som den här kunden beskriver sker det oftast någon gång från det att paketet lämnat lagret till att paketet hämtas ut av kunden. Det är verkligen beklagligt att sånt här händer och vi kompenserar såklart alltid den drabbade kunden. Vi rekommenderar alltid att man hör av sig till oss direkt om detta sker. Generellt ska man aldrig hämta ut ett paket som känns tomt eller är skadat från ett utlämningsställe, utan ta kort på kartongen och kontakta företaget man köpt produkten ifrån.”

När mobilen blir stulen har operatören dessutom möjlighet att spärra den försvunna telefonen så att den inte kan användas.

LÄS MER: Test: Samsung Galaxy S8 – vårens snyggaste mobil

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om iphone 7 Mobil