De nya läsarna finns redan i flera spärrar runt om i Stockholms tunnelbanesystem.
De nya läsarna finns redan i flera spärrar runt om i Stockholms tunnelbanesystem.

Kollektivtrafiksföretagen i storstäderna går mer och mer över till digitala biljetter. Att ha sina biljetter i telefonen börjar bli allt mer populärt.

I Göteborg har Västtrafik haft appen ToGo i ganska precis två år. I den kan länets buss- tåg- och spårvagnsåkare ha sina biljetter. Skånetrafik har haft en liknande app i ungefär ett år.

LÄS MER: Stockholms tunnelbana ”ankifierad” i nya Kalle Anka

Stockholm och SL har däremot inte någon sådan lösning. Men det ska det bli ändring på. Optiska avläsare som ska kunna läsa en biljett i form av en QR-kod från din telefon håller just nu på att placeras ut på alla spärrar i tunnelbanan och på alla bussar.

– Vi håller på att placera ut dessa läsare för att kunna produkttesta dem. Beroende på hur testerna går kommer vi antingen börja använda dem i början eller i slutet av sommaren, säger Henrik Palmér, ansvarig för SL:s biljettsystem.

Till en början är det bara engångsbiljetter som kommer fungera på de nya läsarna. Men periodkort kommer också fungera i framtiden.

Både Västtrafik och Skånetrafik vittnar om att det är väldigt populärt att använda sig utav dessa mobilbiljetter. Skånetrafik säger att ungefär en tredjedel av deras sålda biljetter är mobilbiljetter. Västtrafik säljer ännu fler mobilbiljetter.

– Det här är uppskattat. Ungefär 41 procent av alla sålda biljetter i Västra Götaland är mobilbiljetter, säger Gunilla Wicktor på Västtrafiks presstjänst.

Att SL kommer använda sig utav QR-koder beror på att de vill ha en lösning som fungerar på alla mobiltelefoner. Då är inte en NFC-lösning som till exempel Apple Pay svaret enligt Henrik Palmér.

– Vi använder optisk avläsning av QR-koder eftersom det är en redan beprövad metod som fungerar på i princip alla mobiltelefoner. NFC-lösningar fungerar väldigt olika på olika operativsystem, säger han.

LÄS MER: SL hittade Sofia via Facebook-inlägg och gav henne böter – ”känns obehagligt”

I exempelvis Londons tunnelbanesystem används Apple Pay för att betala biljetten. Något som SL har tittat på att använda.

– Det är ett väldigt elegant sätt att betala för biljetten. Det är dock ett slutet system som är väldigt svårt att få tillgång till som en tredje part. Det handlar om säkerhet från Apples sida. Det kan bli aktuellt i framtiden, säger han.

Det här är NFC och QR

QR. QR står för »quick response« och utvecklades av företaget Denso 1994. En QR-kod ser ut och fungerar ungefär som en vanlig streckkod. En QR-kod läses in av en optisk läsare som till exempel en kamera. Koden är kopplad till en länk som tar enheten till hemsidan efter att den läst in.

NFC. NFC står för »near field communication«. Det fungerar genom att två enheter rör vid varandra och information överförs mellan enheterna. Liknande teknik finns redan i dag i exempelvis betalkort och liknande. Appar som till exempel Apple- och Samsung pay använder NFC för att överföra pengar mellan mobiler och betal-terminaler. Källa: Wired

Källa: Wired

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om tech tunnelbana