Moderaterna Stockholms nya kampanj sitter uppe i tunnelbanan.
Moderaterna Stockholms nya kampanj sitter uppe i tunnelbanan.

Moderaterna Stockholms nya reklamkampanj har skapat många reaktioner på sociala medier. Många kallar kampanjen svår att förstå och töntig, andra hyllar den.

Affischerna från Moderaterna Stockholm finns på 25 tunnelbanestationer och är en del i kampanjen #slutsnackat. Kampanjen består av bilder med texter som ”Kniv i skolan? Bara på träslöjden”, ”Tack the police” ”Aina ska med” och ”Tillåtet gängtecken i skolan? Räcka upp handen”.

LÄS MER: Centern tappar när Moderaterna knappar in på S

Affischen som många har problem med att förstå är framförallt den där det står ”Det vanligaste tjejnamnet i stan ska inte vara ett skällsord”. Många verkar tro att det kan kopplas samman med affischen där det står ”Aina ska med” (aina betyder polis på turkiska).

”Har någon löst senaste gåtan från @nya_moderaterna ännu?” och ”Men Aina är väl knappast det vanligaste tjejnamnet i stan?” är två kommentarer från twitter.

– Vi har noterat att just den kampanjen är den som har gått bäst. Den handlar om att många kvinnor upplever ett hårdare samtalsklimat där kvinnor blir kallade för bland annat horor. Det har inget att göra med Aina. Den här kampanjen handlar om tryggheten i Stockholm i stort. Inte bara om polisen, säger Mattias Thorsson, kommunikationschef på Moderaterna Stockholm.

LÄS MER: Det kommer valet 2018 att handla om

Mattias Thorsson tycker att kampanjen är lyckad.

– Mottagandet har överlag varit positiv. Det är egentligen bra att det uppstår frågetecken. Det leder till debatt och det tycker vi att det ska vara. Vi har valt att ha en lättsam ton i den här kampanjen då det visar att vi har en positiv syn på framtiden, säger han.

Några exempel på andra politiska kampanjer som har rört upp känslor: 

Sverigedemokraternas kampanj under 2015 där de ursäktade röra i Sverige för turister.

Foto: Bertil Ericson / TT

Även före detta Folkpartiet, nu Liberalerna, har haft uppmärksammade valaffischer. Inför valet 2014 gick de hårt ut för en strängare skola. De hade däremot själva en rad problem med stavningen.

Under Almedalsveckan 2010 valde Feministiskt initiativs partiledare, Gudrun Schyman, att elda upp 100 000 kronor under för att belysa löneskillnaden mellan män och kvinnor.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset