Mognare Rihanna radar upp hittarna
Mognare Rihanna radar upp hittarna

Det har gått snabbt för Rihanna. Förra året bröt tonåringen från Barbados den manliga dominansen från Shaggy, Sean Paul med flera på den karibiska musikscenen och blev dess första kvinnliga affischnamn. Fyndet fick kontrakt med rapmogulen Jay-Z och lyckades få en jättehit med sin signaturmelodi ”Pon de replay”. Nu skickar sångerskan ut en nödsignal via nya singeln ”SOS”, som redan ligger topp-tio i USA, men som på intet sätt ska ses som ett rop på hjälp.
– Nej, absolut inte, flinar den unga vokalisten. Mitt självförtroende har verkligen växt på sistone. Från mognadssynpunkt känns det som jag åldrats fem år de senaste tolv månaderna. Det är därför den nya plattan skiljer sig så mycket från den förra.

FORTFARANDE CHOCKAD
Rihanna säger att mognaden hjälpte henne att vara personligare den här gången.  Hon har vågat mer, menar hon, men påpekar samtidigt att hon långt ifrån hunnit smälta allting som hänt än.
– Ja, jag är fortfarande chockad över att jag är artist på riktigt och får spela in skivor, göra videor och allt annat som hör till. Men det hade förmodligen varit svårare att behålla fötterna på jorden om mina vänner inte varit fullständigt ärliga. Då hade jag legat risigt till.
En av de saker Rihanna inte hunnit smälta än är att hon fått chansen att bli Nikes nya ansikte. Multijätten har knutit henne till sin nya klädkollektion, vilket kommer att ge åtskilligt med exponering den närmaste framtiden. Sångerskan själv är den första att karaktärisera sin historia som en Askungensaga. Vilket inte är så konstigt. Efter att ha upptäckts av Christina Aguileras producent Evan Rogers slutade äventyret så småningom på Jay-Z:s kontor för två år sedan.
– Jag var supernervös innan jag träffade honom. Men jag slappnade av när det blev dags att provsjunga, och sedan skrev vi kontrakt direkt.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset