Liselott Andersson arbetar som arbetsledare på Skatteverket i Malmö och stressar på jobbet.
Liselott Andersson arbetar som arbetsledare på Skatteverket i Malmö och stressar på jobbet.

Träning är rena rama stressvaccinet

FYSISKT AKTIV Många av oss är i dag ganska hårt utsatta för stress. Vår levnadssituation och livsambition matchar inte alltid vad vår kropp orkar med. Även om man inte gått in i ”väggen” har de flesta någon gång upplevt stressrelaterade symptom.

Även om vi självklart ska sträva efter en situation där vi mår bra, måste vi trots allt inse vissa faktum. Vi lever i ett samhälle där högt tempo och höga krav har blivit ett naturligt tillstånd. Det är väldigt få av oss som kommer att kunna uppnå en helt friktionsfri vardag.
Vad jag i denna artikel vill belysa är i vilken utsträckning fysisk aktivitet kan hjälpa dig hantera stress.

Adrenalin och kortisol är stresshormoner som sätter kroppen i ”stridsberedskap”. Blodet strömmar till våra muskler, matsmältningen minskar, blodsockret och kolesterolet höjs och vi får en snabbare och djupare andning. Orsakas stressen av fysisk aktivitet så förbrukas de stressrelaterade ämnena i kroppen, varefter andra hormoner och ämnen som har en mer lugnande och återuppbyggande effekt tar över.

Långvarig stress orsakad av mentala påfrestningar i kombination med lite fysisk aktivitet tär på kroppens resurser och reparationen av cellerna aktiveras inte tillräckligt. Kroppen bryts på sikt ner och risken för övervikt och depression ökar.

Upplever du stressymptom kan motion vara rena stressvaccinet. Flera erkända studier har visat att fysisk aktivitet har en positiv effekt mot stress. Är du riktigt svårt stressad bör du dock undvika träning och först rådgöra med läkare. Detta för att inte öka påfrestningen på kroppen ytterligare.    

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset